Maakt niet veel verschil gezien I na ganoeg constant zal zijn over heel de ligger. Commerciële software doet ook eerst de statische berekening en gebruikt dan de momenten voor een organische berekening.oktagon schreef:Maar hierbij bedenk ik mij nog iets.
Voor de berekening van de interne krachten en de Cross vereffening heb je de I waarde nodig. Deze heb ik nu bepaald gewoon aan de hand van de breedte en hoogte van de balk, dus I = bxh³/12 zonder rekening te houden met de wapening in de balk. Normaal veranderd de I door de wapening in de balk en zou ik de cross-vereffening opnieuw moeten doen en weer de wapening controleren en eventueel aanpassen. Een beetje iteratief zeg maar.
Zoek ik het hier nu te ver? Wordt dit op deze manier gedaan of heeft de wapening weinig invloed op de vereffening en de interne krachten.
Maar goed, ik had het op de gescheurde toestand, jij waarschijnlijk op de ongescheurde, en dus waren we beiden correct. Nevermind dus...oktagon schreef:Als jij de I berekent van een bepaalde doorsnede (geometrie),waar een staalwapening in zit,heb je te doen met een massieve doorsnede(geometrie),waar in zich beton en staal bevindt;de hoeveelheid staal die erin zit,maakt nmm.niets uit voor de bepaling van de I .
Heeft dus niets van doen omtrent de materie van een balk,of dat nu beton,staal of hout of wat dan ook is,I blijft bh3 /12 en niet anders!
Ik kan me goed voorstellen dat een echte programmeertaal handiger is en meer mogelijkheden bied dan een excel blad. Het excel-blad dat ik gebruik is beperkt in aantal velden en aantal belastingen en kan niet zomaar uitgebreid worden met een aantal extra velden of belastingen.Ik blijf erbij dat het handiger is om met een "volwaardige" programmeertaal aan de slag te gaan. In matlab kan je het basisprogramma om een frame op te lossen in minder dan 150 lijnen schrijven. (+100 lijnen voor meer functionaliteit) Voor doorgaande liggers met enkel eenparige lasten moet dat vrij goed te doen zijn om alles binnen de 150 lijnen te krijgen. Nadeel van programmeren is dat het veel meer werk is maar eens je het één maal hebt uitgewerkt blijft het evenwel geldig voor andere problemen.
Om even in te pikken op de berekening van I van een betonnen element:oktagon schreef:@ Karel M:
Ik lees de volgende verhandeling van je:
Maar hierbij bedenk ik mij nog iets.
Voor de berekening van de interne krachten en de Cross vereffening heb je de I waarde nodig. Deze heb ik nu bepaald gewoon aan de hand van de breedte en hoogte van de balk, dus I = bxh³/12 zonder rekening te houden met de wapening in de balk. Normaal veranderd de I door de wapening in de balk en zou ik de cross-vereffening opnieuw moeten doen en weer de wapening controleren en eventueel aanpassen. Een beetje iteratief zeg maar.
Zoek ik het hier nu te ver? Wordt dit op deze manier gedaan of heeft de wapening weinig invloed op de vereffening en de interne krachten.
Als jij de I berekent van een bepaalde doorsnede (geometrie),waar een staalwapening in zit,heb je te doen met een massieve doorsnede(geometrie),waar in zich beton en staal bevindt;de hoeveelheid staal die erin zit,maakt nmm.niets uit voor de bepaling van de I .
Heeft dus niets van doen omtrent de materie van een balk,of dat nu beton,staal of hout of wat dan ook is,I blijft bh3 /12 en niet anders!
Een ander verhaal,als je in een programma met een constante doorsnede een doorbuiging berekent en je wilt een afwijking van die doorsnede (geometrie!) dan is de nieuwe doorbuiging omgekeerd evenredig met de eerder berekende I.
Neem een willekeurige balk in ongescheurde fase en bereken eens op beide manieren het traagheidsmoment. Hoeveel bedraagt het verschil tussen beide?andyr74 schreef:Om even in te pikken op de berekening van I van een betonnen element:
bij bepaalde berekening wordt wel degelijk rekening gehouden met de wapening in de sectie. De I bestaat dan uit deze van het beton + deze van de wapening. Aan deze van de wapening wordt dan een coefficient (naam?) toegevoegd (verhouding van E-modulus staal en beton).
Klopt.Om 't kort uit te leggen wordt de doorbuiging bij een ongescheurde doorsnede en bij een volledig gescheurde doorsnede berekend, en daarvan wordt een zeker gewogen gemiddelde genomen.
Tussen gescheurd en ongescheurd zijn er uiteraard grote verschillen... Ik had het op ongescheurd zonder rekening te houden met wapening en ongescheurd met rekening te houden met wapening.andyr74 schreef:Klopt.
Deze methode staat ook beschreven in een bijlage van de eurocode.
Het verschil in traagheidsmoment tussen gescheurde en ongescheurde toestand kan volgens mij toch behoorlijk groot zijn. 'k zou het even vlug moeten narekenen.
Tussen gescheurd en ongescheurd zijn er uiteraard grote verschillen... Ik had het op ongescheurd zonder rekening te houden met wapening en ongescheurd met rekening te houden met wapening.