qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Ik denk dat het vooral aan de basiscursus ligt welke taal je kiest.

Merk op dat lang niet elke taal dezelfde mogelijkheden heeft en mensen hebben de neiging om structuren die ze niet kunnen verwoorden niet eens te missen, men werkt er wel om heen.

Persoonlijk vind ik dat een basiscursus programmeren minimaal zou moet resulteren in het (kunnen) schrijven van een interpretor/compiler voor de taal waarin je werkt? Dit is echter gemakkelijker in de ene taal dan in de andere te bewerkstelligen :eusa_whistle:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jhnbk

Persoonlijk vind ik dat een basiscursus programmeren minimaal zou moet resulteren in het (kunnen) schrijven van een interpretor/compiler voor de taal waarin je werkt?
:eusa_whistle: Dat heeft daar toch niets mee te maken? Basiscursus =/= universitaire studies waar ze compilers schrijven. (En zelfs aan de unif moeten ze dat niet doen. Althans niet met een volledige taal maar een light variant)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Vladimir Lenin

Da's idd waar. Ik heb nog geen compilers in mijn opleiding gehad. We kregen wel een lowleveltaal (DRAMA: Decimale RekenAutomaat met Meerdere Accumulatoren "Drama_(assembleertaal)" op Wikipedia(nl)) en daarin werd getoond hoe je een compiler kon schrijven voor een DRAMA-processor (die eveneens fictie was). Maar een echte compiler voor een programmeertaal schrijven is blijkbaar nog niet voor de 2e bach.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
mcs51mc

LABVIEW heeft naar wat ik gehoord heb inderdaad een paar zeer mooie eigenschappen, maar vanaf dat je eraan denkt om iets complex te gaan bouwen wordt het een groot boeltje. Dat al snel niet meer te overzien valt.
Dat is eigen aan de programmeur en niet aan de programmeertaal. In elke taal kan je er een zootje van maken.

Zolang je maar structuur steekt in je programma is het even overzichtelijk als eender welk andere taal.
Zolang dus het probleem eenvoudig is lijkt LABVIEW mij geschikt maar het is net als met iedere VPL vanaf dat je met iets complex wil beginnen met veel constraints en verschillende representatievormen, wordt het probleem vaak onoverzichtelijk.
Wat is "eenvoudig" natuurlijk maar aanspreken van MSDE database om testparameters op te halen, binaire files met gemeten data wegschrijven, dagelijks directory structuur aanpassen, interface met de GUI en nog veel meer terwijl een DAQ kaart 10.000S/s staat te spuwen is onder LabVIEW "een fluitje van een cent". Maar dat is misschien "eenvoudig".
DePurpereWolf

Daar zat ik nu juist aan te denken, na een cursus labview.

Zou je rond elke taal een visueele programmeer taal kunnen hangen netzoals in Labview?

Vooral als leermiddel is het programmeren via blokken en draadjes erg interessant. Een tekst editor is natuurlijk enorm saai.

Sterker nog, zou het niet leuk zijn om een visueel programmeer taal te ontwikkelen waarbij je kunt exporteren naar elke programmeer taal die er maar bestaat? Hoef je nooit meer verschillende talen te leren. Klinkt iets voor sourceforge.

Labview is natuurlijk geoptimaliseerd voor data acquisitie, maar een visueele programmeer taal zou voor alle toepassingen samengesteld kunnen worden.

Voorbeeldje labview: Afbeelding
jhnbk

Sterker nog, zou het niet leuk zijn om een visueel programmeer taal te ontwikkelen waarbij je kunt exporteren naar elke programmeer taal die er maar bestaat? Hoef je nooit meer verschillende talen te leren. Klinkt iets voor sourceforge.
Klinkt zeer leuk maar gaat niet lukken.

Tevens is het vrij nutteloos denk ik. Echte informatici zijn in staat om een nieuwe programmeertaal op enkele dagen nuttig te gebruiken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
317070

Zou je rond elke taal een visueele programmeer taal kunnen hangen netzoals in Labview?
Ik denk het wel, maar dan ga je wel dikwijls de leesbaarheid verliezen. Schrijf maar eens een Labview voor een shortest-path algoritme...
Alle talen is onmogelijk.

Maar dan mis je ook het punt van de programmeertalen, denk ik. Sommige dingen moeten steeds veilig zijn, anderen eisen efficiëntie, Thread-safety bijvoorbeeld wordt dikwijls anders benaderd, juist omdat er voor verschillende situaties verschillende alternatieven zijn.

Ook is visueel programmeren dikwijls bijzonder onoverzichtelijk ](*,) Een beetje als een elektrisch circuit lezen... Ik zou dan wel graag eens het kluwen willen zien voor pakweg een A*-algoritme, of MD5, of een videocodec :eusa_whistle:

Of wat te denken van dit programmaatje geschreven in Piet? (Voor de duidelijkheid, dit is wel degelijk de source-code)

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
qrnlk
Lorentziaan

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Vladimir Lenin

Alle programmeertalen is inderdaad onmogelijk, verder moet ik zeggen dat er al enkele talen zijn die visueel werken zoals BlueJ bij java. Verder bestaat er ook zoiets als de Uniform Modeling Language (UML) hiermee kan je op een vrij unieforme manier specifieren wat je programma gaat doen, en er zijn al heel wat converters gerschreven die deze visualisatie onmiddellijk vertalen, maar ik blijf erbij dat visueel programmeren enkel zin heeft bij kleine programma's
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
DePurpereWolf

Klinkt zeer leuk maar gaat niet lukken.
Vertel vertel
Tevens is het vrij nutteloos denk ik. Echte informatici zijn in staat om een nieuwe programmeertaal op enkele dagen nuttig te gebruiken.
Echte informatici hoeven niet meer te leren.

We hebben het hier over een basiscursus, dus over begrippen, het ontwerp.
Ik denk het wel, maar dan ga je wel dikwijls de leesbaarheid verliezen. Schrijf maar eens een Labview voor een shortest-path algoritme...
Als ik wist wat het was...

Welke functies heb ik daar voor nodig? Logic, boolean, arithmetic?

Als het iets is zoals
Deze website geeft inderdaad aan dat ik nog helemaal niet zo gek ben.
Schwartz

Dit topic gaat over basiscursus programmeren.....

voor de beginnende gebruikers is visueel wel handig als het goed opgesteld is.

Ik zou wel een combinatie van visueel en programmatie willen hebben.

Maar dan wel zelf alles kunnen instellen met kleuren en lijnen.

Dus niet een visueel systeem dat voor een if een blokje neerzet want dan kom je om in de blokjes.

Gewoon zelf kunnen bepalen wat in 1 blokje komt.

Desnoods ook een pictogram toevoegen, lijkt mij ook praktisch.

Men moet dan in een programmatekst zo naar het visueel systeem kunnen springen.

(en ook uit kunnen zetten)

Dit vergt een compleet nieuwe taal en editor.

Een taal die dan van simpel tot complex kan zodat ook de beginnende programmeur snel iets kan maken.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
DePurpereWolf

Schwartz schreef:Dit topic gaat over basiscursus programmeren.....

voor de beginnende gebruikers is visueel wel handig als het goed opgesteld is.

Ik zou wel een combinatie van visueel en programmatie willen hebben.

Maar dan wel zelf alles kunnen instellen met kleuren en lijnen.

Dus niet een visueel systeem dat voor een if een blokje neerzet want dan kom je om in de blokjes.
Een if-statement is geen blokje maar een schermpje, zoals boven in het voorbeeld van labview, in dat voorbeeld zijn er twee opties, wat te doen bij True, en wat te doen bij False. In principe is het schermpje in het voorbeeld hetzelfde als accolades ({}) in C++ of php. De rand is anders voor verschillende statements, for, while, case, etc...
Gewoon zelf kunnen bepalen wat in 1 blokje komt.

Desnoods ook een pictogram toevoegen, lijkt mij ook praktisch.
Dat kun je met labview ook, zoals in het voorbeeld het set, type mode pictogram (niet erg mooi geschilderd) je kunt dan ook instellen hoeveel en welke type inputs.outputs het heeft.
Men moet dan in een programmatekst zo naar het visueel systeem kunnen springen.

(en ook uit kunnen zetten)

Dit vergt een compleet nieuwe taal en editor.

Een taal die dan van simpel tot complex kan zodat ook de beginnende programmeur snel iets kan maken.
Daar ben ik ook voor, dat je dus de programmeer (ascii) taal ziet, en ook het visueele.

Voor labview is de programmeer taal 'G' maar dat is geen open standaard.

Ik ben van mening dat je voor elke taal, dus ook populaire talen als C++ en php, je een visueele interface kunt maken, het principe van een if,then,else statement is het zelfde in elke taal.

Een opensource visueele programmeer taal zou dus heel goed kunnen zijn in het uitleggen van concepten van de programmeertaal.

Een bijkomstig voordeel zou kunnen zijn dat je het kan exporteren naar verschillende talen, C++, php, javascript, etc. Net zoals exporteren naar jpg, gif, bmp zullen sommige functies niet werken doordat de taal dat niet ondersteunt.

Maar misschien ben ik nu dit onderwerp aan het kapen. :eusa_whistle:

Terug naar “Informatica en programmeren”