Schwartz schreef:Dit topic gaat over basiscursus programmeren.....
voor de beginnende gebruikers is visueel wel handig als het goed opgesteld is.
Ik zou wel een combinatie van visueel en programmatie willen hebben.
Maar dan wel zelf alles kunnen instellen met kleuren en lijnen.
Dus niet een visueel systeem dat voor een if een blokje neerzet want dan kom je om in de blokjes.
Een if-statement is geen blokje maar een schermpje, zoals boven in het voorbeeld van labview, in dat voorbeeld zijn er twee opties, wat te doen bij True, en wat te doen bij False. In principe is het schermpje in het voorbeeld hetzelfde als accolades ({}) in C++ of php. De rand is anders voor verschillende statements, for, while, case, etc...
Gewoon zelf kunnen bepalen wat in 1 blokje komt.
Desnoods ook een pictogram toevoegen, lijkt mij ook praktisch.
Dat kun je met labview ook, zoals in het voorbeeld het set, type mode pictogram (niet erg mooi geschilderd) je kunt dan ook instellen hoeveel en welke type inputs.outputs het heeft.
Men moet dan in een programmatekst zo naar het visueel systeem kunnen springen.
(en ook uit kunnen zetten)
Dit vergt een compleet nieuwe taal en editor.
Een taal die dan van simpel tot complex kan zodat ook de beginnende programmeur snel iets kan maken.
Daar ben ik ook voor, dat je dus de programmeer (ascii) taal ziet, en ook het visueele.
Voor labview is de programmeer taal 'G' maar dat is geen open standaard.
Ik ben van mening dat je voor elke taal, dus ook populaire talen als C++ en php, je een visueele interface kunt maken, het principe van een if,then,else statement is het zelfde in elke taal.
Een opensource visueele programmeer taal zou dus heel goed kunnen zijn in het uitleggen van concepten van de programmeertaal.
Een bijkomstig voordeel zou kunnen zijn dat je het kan exporteren naar verschillende talen, C++, php, javascript, etc. Net zoals exporteren naar jpg, gif, bmp zullen sommige functies niet werken doordat de taal dat niet ondersteunt.
Maar misschien ben ik nu dit onderwerp aan het kapen. :eusa_whistle: