Anonymous schreef:DvR schreef:En hoe zou ik dat uit kunnen rekenen dan? 5de orde tijdsafhankelijke storingsrekening toepassen op een systeem met 10^22 deeltjes?
Excuses, dat moet Lambrecht Kok zijn....nou ja, ik denk dat het zo wel duidelijk is toch? Je bekijkt alleen de plaats en de impuls van het vallende balletje, en natuurlijk niet van de deeltjes afzonderlijk. Je wilt een macroscopisch verschijnsel beschrijven ( de samenhang van het minieme kontaktoppervlak en de onzekerheid in plaats&impuls), en dan lijkt het me niet dat je daar storingsrekening op los laat.
Ten eerste, een pingpongballetje op zich heeft geen golfvergelijking (tenzij je die van alle 10^11 deeltjes uitrekent), ten tweede beschrijft de kwantummechanica dan ook geen macroscopische verschijnselen, ten derde is de onzekerheid in plaats en impuls in de orde 10^-34..
Al laat je het balletje tienduizend keer stuiteren, 10^-34 is zo belachelijk klein dat dat de onzekerheid in hoe je een balletje los kunt laten, dan wel in kunt graven, veel groter is...
Wat te denken van effecten als inhomogene luchtweerstand, de impulsoverdracht op de aarde, het vervormen van de balletjes... Zelfs zulk soort kleine effecten overheersen de onzekerheids relatie van Heisenberg drastisch...
Mja, ik denk dat je me niet begrijpt. Waar het om draait: klassiek gezien kun je je situatie helemaal ideaal nemen: geen luchtweerstand, stilstaande aarde etc. Echter, quantummechanisch zit je met het probleem, dat je of de impulsvector niet goed kunt bepalen, of de positie van het balletje. Je zult dus altijd als baan een "parabool" krijgen ( ipv een rechte baan naar beneden) , of de situatie dat je het balletje niet goed boven het andere kunt krijgen. Als je dit doorrekent, zul je zien dat het maximaal aantal stuiters hierdoor beperkt wordt, en dat dat aantal ongeveer bij 10 ligt.
Hier hebben golffuncties en weet ik wat niks mee te maken. Dat de QM geen macroscopische verschijnselen beschrijft vind ik onzin: je hebt quantumtunneling wat in transistoren wordt gebruikt, supergeleiding, etc...
maar ej, je hoeft me natuurlijk niet te geloven hoor. Heb het zelf ook niet bedacht. Had er zelf ook niet op kunnen komen trouwens.