Hoi beste mensen,
net nieuw hier en daarbij ook nog eens leek op het gebied van scheikunde en chemie. Dus vergeef me als ik m'n topic niet helemaal op de juiste plaats heb gesteld.
Ik ben van plan zelf te gaan chromeren. En ik heb wat hulp nodig want ik weet niet hoe, en er is na 3 uur zoeken op het internet nog niets duidelijks uit gekomen. Ik wil niet chromeren met een potje azijn en een accu, ik wil het doen dmv het werkstuk eerst vernikkelen/verkoperen (tips daarbij zijn óók welkom) en daarna het werkstuk in een zuurbad te leggen en een blokje chroom....
Op veel (andere) forums zie ik als reactie op dit soort vragen staan 'niet aan beginnen, uitbesteden'; dat is voor mij géén optie. Ik ben (beginnend) ontwerper, en ga zelf mijn ontwerpen verchromen. Omdat het heel frequent gaat voorkomen, en ik wil gaan 'spelen' met verchroomde oppervlakken is uitbesteden géén optie.
Wat ik graag wil weten is:
- Hoe kan ik (redelijk veilig) zelf chromeren?
Van een beetje zout- zwavelzuur ben ik niet vies.. . Maar processen waar cyanides ed. aan te pas komen wordt
voor thuis toch weer een beetje eng denk ik..
- Waaruit bestaat het zuurbad? (chemicalieën)
Ik hoop dat er iemand is die mij hier wat meer informatie over kan verschaffen, of evt. boeken/infobronnen weet waar ik dat kan uithalen (want ook boeken over verchromen/galvaniseren) liggen helaas niet voor het oprapen...
alvast bedankt!