kleine fysicus schreef:Overigens dat is iets wat ik me altijd al afvraag, een zon gebruikt kernfusie. Op een gegeven moment is het niet meer mogelijk dat er uit de energie die atomen bezit energie wordt gewonnen, inplaats van dat het energie kost. Dat moment kan toch niet komen, omdat als een zwart gat, als hij al ergens energie voor gebruikt, al die energie toch kan halen uit de energie die hij naar zicht toe trekt?
Verduidelijking: Gebruikt een zwart gat energie, en zoja: kan die energie dan opraken? (achtergelaten dat een zwartgat kan ophouden door hawking-straling)
De zon gebruikt kernfusie om energie uit te stralen (in de vorm van licht). Hoe het komt dat als een ster 'op' is hij opblaast, weet ik niet, en heb ik dus opgezoch op
wiki. Blijkbaar verplaatst de kernfusie zich meer en meer naar de buitenkant van een ster => hogere temperaturen => opzwellen.
Maar een zwart gat straal helemaal geen energie uit (Hawking daar gelaten), dus hij moet er helemaal geen maken om dat verlies te compenseren. Dus kan zijn energie niet opraken, hij verbruikt er ook geen.
Overigens 'gebruiken' de sterren geen energie. Ze maken enkel licht. Een zwart gat maakt zelfs geen licht...