Misschien kun je wat meer vertellen over de achtergrond van de vraag.
Wel, het idee is dat een DC-motor waarover je 0V zet (kortsluitig), moeilijk met de hand te draaien is, terwijl een motor met een open circuit (oneindige impedantie) eenvoudig te draaien is met de hand. Vanuit het oogpunt van compliance (voor servo's) is dit volgens mij heel interessant. Je wil hierbij de inertie van een systeem zo laag mogelijk hebben, desnoods voor korte tijden.
Meestal wordt dit nu gedaan door ingewikkelde systemen met veren, potentiometers en regelkringen, of zelfs meerdere servo's. Als het systeem voor de bron die ik hierboven beschrijf uitvoerbaar is (en ik vermoed van wel), dan kan het eenvoudiger.
Ik vermoed namelijk dat als je de weerstand tussen die beide uitersten verschuift, de compliance analoog regelbaar is. In uitbreiding vermoed ik dan ook dat als je een systeem als ik hierboven beschreef als bron gebruikt, je niet enkel een snelheidsregeling kunt forceren, maar ook een systeem die de stijfheid in de motor (bij impact) regelt.
Dit systeem zal dan (vermoed ik) snel veel energie moeten kunnen dissiperen, maar dat laat ik vooralsnog even buiten beschouwing :eusa_whistle:
Ideeën?