stefschulte
Artikelen: 0

Energieverbuik woning uitgedrukt in joule

Dag ik ben bezig met het in kaart brengen van het energieverbuik in een woning uitgedruikt in Joule.

1 liter brandstof is 33 MJ.

1 kwh electriciteit 3,6MJ

1 m3 gas is 33 MJ

Een gemiddelde auto maakt 14000 km efficeincy 15% verbrandingsmotor 1 op 14 loopt hij

Een gemiddeld huishouden verbruikt 3500 kwh effciency opwekken er van ongeveer 40%

Een gemiddeld huishouden verbruikt 1800 m3 effciency cv ketel 80%.

dus een auto verbruikt =14000*(1/14)*0,15*33=6600 MJ

woning electrciteit=3500*0,40*3,6=5040 MJ

woning gas= 1800*0,8*33= 43200 Mj

Volgens mij maak ik een berekeningsfout, want het aandeel gas is bijna 80 procent.
klazon
Pluimdrager

Re: Energieverbuik woning uitgedrukt in joule

Volgens mij maak je een denkfout.

Voor gas ga je uit van een ketelrendement van 80%. Dat getal is wel goed, maar dat rendement treedt pas op nadat het gas je woning binnenkomt.

Voor elektriciteit ga je uit van 40% rendement bij de opwekking. Dat is ook niet verkeerd, maar dat rendement is al geweest voordat de elektrische energie je huis binnenkomt.

De vraag is dus maar welk energiegebruik je wilt bepalen. Is het de energie helemaal aan het begin van de keten, is het de energie die je huis binnenkomt, of is het de energie die in je huis nuttig gebruikt wordt?
stefschulte

Ik wil voordat en nadat graag.

Ik kan nergens het rendement vinden van het winnen van gas.

Daarnaast wat is het rendement van electriciiteit in de woning? Bijv een lamp verbruikt electriciteit maar zet daarvan ook een deel om naar warmte.
klazon
Pluimdrager

Wat het rendement is van de gaswinnig zou ik ook niet weten.

Er moet in ieder geval enige inspanning geleverd worden voordat het gas bij jou thuiskomt. Maar de energieinhoud van het gas als zodanig verandert daar niet door.

Het rendement van elektriciteit in lampen hangt af van het lamptype. Bij een gloeilamp wordt het overgrote deel in warmte omgezet. Licht maakt maar 5 à 10% uit. Bij spaarlampen is dat een stuk beter, maar dat getal heb ik even niet paraat.

Verder is het een kwestie van de energiestroom in een schemaatje zetten. Bij de bron begin je met 100%, en via de diverse rendementsstappen wordt het naar het eind toe steeds minder.

Op het punt waar het je huis binnenkomt kun je daar een absolute waarde aan toekennen, want daar wordt het gemeten. En via de rendementspercentages kan je dan terugrekenen naar de bron.
Omlaag

Ik denk dat je eerst beter in kaart kan brengen, wat voor energie je waarvoor nodig heb.

Want ja energie gaat nooit verloren, bij een lamp wordt een deel van energie omgezet in warmte en

deel in licht. Zo geldt ook voor een auto de motor zet ook een deel energie om in warmte, maar de

bedoeling is dat de auto in beweging komt. Daarom ligt het rendement bij een auto ook lager.

Ja zou bijvoorbeeld in excel makkelijk een omreken tabel kunnen maken. Waarbij je dan verschillende

waardes in kan voeren en kan zien hoeveel brandstof je daar voor nodig heb. Om even voorbeeld te nemen

van het gas verbruik in de woning, daarbij wil je het gas omzetten in warmte. Tegenover de auto waarbij de energie

van de brandstof juist omgezet moet worden in beweging energie. Hoeveel brandstof zou je nodig hebben om

de hoeveelheid energie die vrijkomt bij het gas verbruik van een woning.

In je berekening is te zien dat er 43200 Mj omgezet wordt in warmte bij verbruik van 1800 m3 gas.

Nou is de energie rendement van 1 liter brandstof bij auto verbruik 1*33*0,15= 4,95Mj.

Dus er is 43200/4,95 = 8727,27 l brandstof nodig om hetzelfde rendement te halen.

Hierbij kan je gelijk zien dat er een groot verschil is of je nou 8727 l brandstof of 1800 m3 gas nodig heb.

Terwijl ze dezelfde energie inhoud hebben. Maar wat voor jou het belangrijkste is waar de energie in omgezet

wordt en waar het nodig voor is, dat bepaald je uiteindelijke rendement.

Terug naar “Klassieke mechanica”