Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

.exe importen

Hallo allemaal,

voor een schoolopdracht moeten we een programma schrijven in een oeroude programmeertaal. Dat is op zich geen probleem, maar de grafische mogelijkheden zijn quasi nihil.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een stuk programma, dat ik heb geschreven in c++, zogezegd te 'importeren', en als dit mogelijk is: moet ik dan de gecompileerde versie importen, of zou ik op de een of de andere manier de broncode importeren en gebruiken?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.609
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: .exe importen

In fysics I trust schreef:Hallo allemaal,

voor een schoolopdracht moeten we een programma schrijven in een oeroude programmeertaal. Dat is op zich geen probleem, maar de grafische mogelijkheden zijn quasi nihil.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een stuk programma, dat ik heb geschreven in c++, zogezegd te 'importeren', en als dit mogelijk is: moet ik dan de gecompileerde versie importen, of zou ik op de een of de andere manier de broncode importeren en gebruiken?

Alvast bedankt!
Is die oeroude taal c++? En naar welke taal wil je importeren?

Het komt maar zeer zelden voor dat je brondcode kunt doorgeven tussen 2 talen. Meestal is het ofwel de .exe met parameters aanroepen, of de code 'porteren' met de hand.

Overigens is C++ helemaal niet zo'n slechte taal, het is zonder twijfel een van de snelste. Maar grafisch is het inderdaad niet zo eenvoudig. Overigens is quasi 100% van de 'games' in c++ geschreven, dus de grafische mogelijkheden zijn er zeker... :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

c++ is helemaal niet zo'n slechts taal, integendeel, ze is mijn lievelingstaal :eusa_whistle:

Nee, de oeroude taal is Modula 2 ](*,) , en ik zou graag c++ code kunnen gebruiken in mijn Modula code.

Maar dat wordt vast moeilijk, niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: .exe importen

Nee, de oeroude taal is Modula 2 ;) , en ik zou graag c++ code kunnen gebruiken in mijn Modula code.
Allez, gebruiken jullie niet de 'wimdows' bibliotheek tegenwoordig (dit was een project van een van mijn medestudenten)? Wij hebben het dus zelfs zonder dit moeten redden.

Rechthoek, cirkel, lijn en bitmaps, wat meer heb je eigenlijk nodig? :eusa_whistle:

(En probeer trouwens maar eens om iets deftig grafisch te doen in x86 assembly= opdracht in 3 EIT, nog veel leuker ](*,) )

Wat je misschien kan doen is een aparte exe in c++ te maken die de grafische dingen doet, terwijl je modula2 programma deze oproept (Windows.ShellExecute() als ik mij nog goed herinner) en de berekeningen afhandelt. Ik denk niet dat je rechtstreeks tussen de 2 programma's kan communiceren, maar je kan bijvoorbeeld gebruik maken van tekstfiles om te communiceren.

Op deze manier heb ik ooit in modula2 1vs1 zeeslag over een netwerk gemaakt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

Dat is knap, bedankt voor de tip!

Inderdaad, we gebruiken de Wimdows bib tegenwoordig. Dat kon vast wel tellen als project :eusa_whistle:

Ik vroeg me af of ik geen bib zou kunnen schrijven die video's support ](*,)

Als ik héél veel tijd vind ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: .exe importen

Je kan ook via named pipes communiceren, wat net iets geavanceerder is dan tekstfiles.
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: .exe importen

Inderdaad, we gebruiken de Wimdows bib tegenwoordig. Dat kon vast wel tellen als project :eusa_whistle:
Hij heeft voor het project 21/20 gekregen! ](*,)
Ik vroeg me af of ik geen bib zou kunnen schrijven die video's support ;)

Als ik héél veel tijd vind ;)
Dan weer een andere collega had ook een kort 'filmpje' en heeft dit opgelost door hiervoor ongeveer 100 bitmaps te maken en achtereen in een loop af te spelen... Neemt natuurlijk gigantisch veel geheugen in beslag.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

21/20 :eusa_whistle:

Met de Windows API kan je geweldig veel doen ](*,)

Weet je toevallig wat je kan ingeven voor HANDLE ? De rest lukt wel.

@Cycloon: achter die named pipes zal ik eens kijken!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: .exe importen

Ik heb het nog even moeten opzoek in mijn spelletje hoe het allemaal weer werkte, maar om bv paint te openen:

VAR hwnd:HWND;

hwnd:=GetActiveWindow();

ShellExecute(hwnd,'open','mspaint','','',SW_SHOWMAXIMIZED);

(HWND, GetActiveWindow en ShellExecute zijn allemaal van Windows geïmporteerd)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

Dat is echt knap!

IK ga eens grondig rondneuzen in de API!

Bedankt!

Ik ga een save-functie proberen maken dan :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: .exe importen

Deze site geeft zeer goede informatie over bijna alle methodes in de windows lib:

MSDN, ShellExecute

Het is wel niet voor modula, maar alle parameters komen wel overeen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Gebruikersavatar
sillyconmarc
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 320
Lid geworden op: di 13 jan 2009, 15:28

Re: .exe importen

Hier vind je een Modual2 Win32 tutorial met o.a. een stukje over grafische toepassingen.

Succes!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

Bedankt, ik zal die eens grondig doornemen!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: .exe importen

OK, het meeste lukt wel, maar wat ik nu wilde proberen - en wat niet lukt - is een soort 'splash screen' maken.

Ik dacht aan iets met Window Proc of een MsgBox, waarvan de titelbalk verborgen is ofzo...

Nog iemand met een ideetje?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Terug naar “Informatica en programmeren”