Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hildebrand
Artikelen: 0

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Miosh schreef:Andries snijdt hier best een mooi punt aan:

-Wanneer spreken we van buitenaards leven? Wat is de definitie hiervan?
Wikipedia komt volgens mij met een deugdelijke definitie voor buitenaards leven: Buitenaards leven is leven waarvan de oorsprong buiten de aarde ligt.

Daarnaast kun je over de aard van buitenaards leven natuurlijk theoretiseren wat je wil, maar zolang de wetenschap niet heeft achterhaald hoe het leven hier op aarde is ontstaan, is het speculeren troef. En zoals ook eerder dacht ik werd aangegeven, buitenaards leven zal waarschijnlijk nooit onomstotelijk worden vastgesteld, omdat exoplaneten op afstanden liggen die door geen enkel - huidig - ruimteschip binnen aanvaardbare tijd kunnen worden overbrugd. Dat is best ontmoedigend, maar wel feit. Buiten dat, de Drake formule wordt aangehaald; hoe zit het met de Fermi paradox?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Zieleleek

Met onze huidige techniek lijkt het me ondenkbaar dat wíj (bewust) contact kunnen leggen met buitenaards intelligent leven (misschien kun je het ook 'buitenaards bewust leven' noemen). Andersom kan mogelijk wél, bv. met behulp van technieken waarover wij nu alleen nog maar kunnen speculeren of fantaseren.

Levensvormen waarmee wij zouden kunnen communiceren zijn mogelijk talrijk, maar dan nóg wellicht zeer dun bezaaid in het heelal (en de melkweg), waardoor de kans op ontdekking wordt verkleind, laat staan op contact. Maar hoe meer tijd we nog hebben (met daarin technologische groei, zelfs evolutie) hoe groter de kansen.

We kunnen nu alvast oefenen door de diverse levensvormen op de aarde beter te leren begrijpen :eusa_whistle:

Nog een oude grap: Als er al bewijs is voor intelligent buitenaards leven, dan is dat dat 'zij' nog geen contact hebben gezocht met ons.
Miosh

Nog een oude grap: Als er al bewijs is voor intelligent buitenaards leven, dan is dat dat 'zij' nog geen contact hebben gezocht met ons.
Schattig dat de Drake formule hier geen rekening mee houdt. =)
Toch?
freddie456

Ik probeer deze opmerking nogmaals te plaatsen, "nadat deze als onwetenschappelijk binnen een ander forum is weggehaald, misschien is het hier wel "wetenschappelijk genoeg."

Laten we voor de verandering de vraag eens anders stellen:

Is er leven mogelijk in het universum, kan dit leven divers zijn en intelligent zijn.

Het antwoord hierop is natuurlijk, "ja" wij en een grote diversiteit aan levensvormen bestaan immers.

Deze diversiteit is niet gebonden aan een bepaalde vorm of grens.

Men heeft levensvormen gevonden in extreme tempraturen, op dieptes waar een onwaarschijnlijke druk heerst en als toppunt een bacterie die zich prima thuis voelt in het binnenste van een kernreactor.
kleine fysicus

Deze diversiteit is niet gebonden aan een bepaalde vorm of grens.

Zekers wel. Een dier past zich immers aan aan zijn levensomstandigheden. Levensvormen op plekken waar de gravitatie lager ligt dan op aarde zullen waarschijnlijk lange en sprieterige dieren zijn, die kunnen daarom niet op planeten gaan wonen waar de gravitatie juist heel hoog is, omdat hun lichaam daarna niet geëvolueerd is.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
anusthesist

Zekers wel. Een dier past zich immers aan aan zijn levensomstandigheden. Levensvormen op plekken waar de gravitatie lager ligt dan op aarde zullen waarschijnlijk lange en sprieterige dieren zijn, die kunnen daarom niet op planeten gaan wonen waar de gravitatie juist heel hoog is, omdat hun lichaam daarna niet geëvolueerd is.

Je begrijpt het verkeerd; de diversiteit is niet gebonden aan vorm of grens, niet de vorm van het dier zelf. Zo zullen er op andere planeten misschien helemaal geen lange en sprieterige dieren zijn. Freddie probeerde dus te zeggen dat afhankelijk van de omgeving zo goed als alles mogelijk is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
wtb-ertje

zelfs het woord dier is al een beperking
Mark_xD

De aarde zal ook een keer vol raken of vergaan en dan zullen wij (als ons soort nog bestaat) naar een anders thuis moeten gaan. Wat vinden jullie dan van het idee 'teraforming'?

Ik denk ook dat wij op een dag zo inteligent zullen zijn dat we ons zelf gewoon vernietigen, maar zeg nooit nooi, want er is natuurlijk ook nog een kans dat we ons zelf redden door bijvoorbeeld een beter concept dan 'geldeconomie' verzinnen.
kleine fysicus

De aarde zal ook een keer vol raken of vergaan en dan zullen wij (als ons soort nog bestaat) naar een anders thuis moeten gaan. Wat vinden jullie dan van het idee 'teraforming'?
Dit heeft niks met leven op een andere planeet, ofwel buitenaards leven te maken! Dit heeft te maken met de mens. Terraforming kan best een goed idee zijn, maar voordat wij daar daadwerkelijk gebruik van maken moet er eerst nog veel heel veel onderzoek worden gedaan.
Ik denk ook dat wij op een dag zo inteligent zullen zijn dat we ons zelf gewoon vernietigen, maar zeg nooit nooi, want er is natuurlijk ook nog een kans dat we ons zelf redden door bijvoorbeeld een beter concept dan 'geldeconomie' verzinnen.
De tijd zal het leren...
zelfs het woord dier is al een beperking
Verander het woord dier naar organisme en problem solved! Of doel jij ergens anders op?
Je begrijpt het verkeerd; de diversiteit is niet gebonden aan vorm of grens, niet de vorm van het dier zelf. Zo zullen er op andere planeten misschien helemaal geen lange en sprieterige dieren zijn. Freddie probeerde dus te zeggen dat afhankelijk van de omgeving zo goed als alles mogelijk is.
Duidelijk!
Schattig dat de Drake formule hier geen rekening mee houdt. =)
Moet je al blozen? :eusa_whistle:

Persoonlijk vind ik de drake-formule nutteloos, omdat wij geen idee hebben van de variabelen die in te vullen zijn. Namelijk ze doelen op aantal aard-achtige planeten, hoe kunenn wij nou weten hoeveel er zijn? Als wij nog niet eens de helft van ons heelal hebben afgespeurd!
Als er al bewijs is voor intelligent buitenaards leven, dan is dat dat 'zij' nog geen contact hebben gezocht met ons.
De kans dat zo'n signaal aankomt is al klein, laat staan dat we het kunnen begrijpen. Daarnaast krijgen we dan grappige telefoongesprekken. Alien: Hallo! 3 jaar verder hoort de mens het singaal en zegt hallo terug en zes jaar later krijgt de aliën ons signaal weer aan! Als wij daadwerkelijk buitenaards leven willen vinden kunnen we beter ons eigen zonnestelsel eerst afspeuren, want er zijn best plaatsen in ons zonnestelsel waar leven mogelijk is. Denk aan: Mars, de plaats waar de druk zo groot is dat het ijs vloeibaar is. Of een van de manen van Jupiter (naam?) waar ook ijs gevonden is.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Mark_xD

Denk aan: Mars, de plaats waar de druk zo groot is dat het ijs vloeibaar is. Of een van de manen van Jupiter (naam?) waar ook ijs gevonden is.
Het kan eventueel op Mars. Europa (maan van Jupiter). Titan, Enceledus (manen van Saturnus).

Ik denk ook dat we niet zo'n vlot contact zullen hebben. Zelfs meer dan 3 tot 6 jaar, want misschien zitten die aliens wel 1000 lichtjaren verder weg.
sprankel

Je kan natuurlijk ook de vraag anders stellen, zou het wel verstandig zijn om contact te zoeken met buitenaards intelligent leven?

Beeld je even in, je bent een buitenaards hoog intelligent wezen en je hebt net een blauwachtige planeet ontdekt. Daarvan heb je allerhande radiosignalen van de laatste 50 jaar van en je hebt deze net kunnen ontcijferen. En wat zie je dan? sterke technologische vooruitgang en constant oorlog. Waarvan veel technologische vooruitgang voortkomt uit de oorlogsmachine.

Als ze al niet ophouden met elkaar aan te vallen, ieder ander minder intelligent leven minachten, wat gaan ze dan doen met ons?

Willen we ze dan wel helpen op wetenschappelijk vlak? Willen we dan dat net die wezens de technologie krijgt om interstellair te reizen?

Of nemen we het zekere voor het onzekere en stoppen we ze voor ze beschikking krijgen over meer wetenschappelijke kennis en technologie?
kleine fysicus

[...]
Wat je hier poneert heeft meer weg van science-fiction, dan van wetenschap...
sprankel

Wat je hier poneert heeft meer weg van science-fiction, dan van wetenschap...
Mijn punt dat ik wil maken is hoe zal een intelligent buitenaards wezen naar ons kijken, er is namelijk wel een risico dat ze ons liever zien vertrekken dan komen.

of om het simpel met Hawkings woorden te zeggen, "Don’t talk to aliens". Hoewel hij andere redenen aanhaalt.
kleine fysicus

@ sprankel:

Ik kaart hier even iets aan dat eendavid mij ooit verteld heeft; en wat mij ervan overtoog om zoiets juist wel te doen:
In dit topic wordt de vraag besproken of het mogelijk is in contact te komen met hypothetische buitenaardse wezens. Dit kan slechts onderzocht worden wanneer, eventueel hypothetische, gegevens gekend zijn over deze hypothetische wezens. Voordat we weten hoe realistisch een hypothese is, moet er onderzoek gedaan worden naar buitenaards leven, en dat gegeven op zicht rechtvaardigt dergelijk onderzoek.
Anthony19

Ik weet dat als dit gebeurt zijn we honderden jaren(als je alleen al kijkt wat er de afgelopen 50 jaar is ontwikkeld dan zie je dat de mensheid zich met enorme sprongen vooruit zet) of misschien wel duizenden. Want ik weet honderd procent zeker dat er in onze Melkweg leven bevind en 70 procent dat er intelligent leven bestaat. Maar wat denken jullie?
ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen, dat dat ook 100% is.

Het probleem is denk ik de afstand. Daar zullen zij vast en zeker ook mee te maken hebben net als wij.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”