Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
freddie456
Artikelen: 0

Afstand tussen maan en aarde neemt toe.

Ik heb gelezen dat de afstand tussen aarde en maan per jaar 3.5 cm toeneemt.

Mijn vraag: als dit op atomair nivo zou plaats vinden b.v. tussen kern en elektronen

wat zouden de gevolgen kunnen zijn.

(hoe bereken je de 3.5 cm om naar atomair nivo)

Ik stel deze vraag omdat ik steeds vaker lees dat het grootste dezelfde wetmatigheden kent als het kleinste.
kleine fysicus

Re: Afstand tussen maan en aarde neemt toe.

freddie456 schreef:Ik heb gelezen dat de afstand tussen aarde en maan per jaar 3.5 cm toeneemt.

Mijn vraag: als dit op atomair nivo zou plaats vinden b.v. tussen kern en elektronen

wat zouden de gevolgen kunnen zijn.
Dat zou gevolgen hebben, maar ik vraag me af of de vraag enige nut heeft. 3,5 cm is op atomair niveau gigantisch groot, zo groot dat als het elektron naar de andere kant van de baan zou schieten dan zelfs nog het atoom zou verlaten.
(hoe bereken je de 3.5 cm om naar atomair nivo)
Om rekenen naar Angström. 1 Amströng is gelijk aan 10^-10 meter en dan moet je stellen dat een atoom een lengte heeft van tussen de 0,5 Amströng en 3. Dat is dus heel weinig.
Ik heb gelezen dat de afstand tussen aarde en maan per jaar 3.5 cm toeneemt.

[...]

Ik stel deze vraag omdat ik steeds vaker lees dat het grootste dezelfde wetmatigheden kent als het kleinste.
Dat zou heel goed kunnen, maar hier beschrijf je gravitatie. Vervolgens ga je over naar kwantumgravitatie, ofwel de gravitatietheorie, die de speciale relativiteitstheorie en de kwantummechanica koppelt, die de gravitatie op allerkleinste schaal beschrijft. Tot op heden hebben wij daar nog geen verklaring voor, omdat wij dat simpelweg nog niet (kunnen) begrijpen.

Ook beschrijf je in het eerste deel gravitatie, maar de kracht tussen elektron en kern is de coulomb-kracht. Er per definitie niet de gravitatie.

Misschien heb ik jouw vraag helemaal verkeerd begrepen en ga jij uit van hele andere lengten. Dan kan het wel, dan springt het elektron simpelweg naar een lagere schil en zendt een foton uit!

Ik hoop dat ik je vraag heel wat duidelijker hebt gemaakt, ik wil absoluut niet zeggen dat hij nutteloos is. Maar je haalt wel een paar fenomenen onnodig bij elkaar, of vergelijkt ze met elkaar!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
In physics I trust

Overigens mag je niet uitgaan van het idee dat een elektron rond de kern beweegt zoals de maan rond de aarde:

van elektronen kunnen we alleen aanwezigheidswaarschijnlijkheid vastleggen in bepaalde gebieden rond de kern. En hoe nauwkeuriger je de positie van het elektron waarneemt, hoe onnauwkeuriger de snelheid je ervan kent...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
freddie456

In fysics I trust schreef:Overigens mag je niet uitgaan van het idee dat een elektron rond de kern beweegt zoals de maan rond de aarde:

van elektronen kunnen we alleen aanwezigheidswaarschijnlijkheid vastleggen in bepaalde gebieden rond de kern. En hoe nauwkeuriger je de positie van het elektron waarneemt, hoe onnauwkeuriger de snelheid je ervan kent...
Bedankt voor de reactie, de vraag was eenvoudiger bedoeld.

Zoals ik al aangaf heb ik gelezen dat de afstand tussen de maan en de aarde ieder jaar 3.5 cm toeneemt, ik was benieuwd of dit ook tot de mogelijkheden behoorde op atomair nivo en zo ja hoe je 3.5 cm omzet. Uit jouw reactie begrijp ik dat de vraag niet relevant is. Is het zo dat plaats en snelheid van het elektron niet kan worden bepaald?
In physics I trust

Heisenberg stelde inderdaad dat positie en impuls tezamen niet nauwkeurig te bepalen zijn, dat staat bekend als het onzekerheidsprincipe van Heisenberg: nauwkeuriger geformuleerd: het product van de fouten op impuls en positie kan niet kleiner worden dan een bepaalde waarde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerheidsr..._van_Heisenberg

Wat ik hier zeg is nogal sterk vereenvoudigd, maar op bovenstaande link vind je al een hele degelijke inleiding tot deze theorie.
thermo1945

Omrekenen naar Angström
Gebruik de verplichte SI-eenheid nanometer!
In physics I trust

Voor alle duidelijkheid: terwijl angström 10^-10 m voorstelt, stelt nanometer 10^-9 m voor.

En idd, SI-eenheden zijn (in België) bij wet verplicht, vertelde onze prof :eusa_whistle:
Marko

Gebruik de verplichte SI-eenheid nanometer!

Flauwekul. De hele wereld gebruikt ångströms om afstanden op atomaire schaal mee aan te duiden, bovendien is het gebruik binnen het SI niet verboden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
mathfreak
Pluimdrager

Flauwekul. De hele wereld gebruikt ångströms om afstanden op atomaire schaal mee aan te duiden, bovendien is het gebruik binnen het SI niet verboden.
Mijn Polytechnisch Zakboek vermeldt dat de angström officieel niet mag worden gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
In physics I trust

Mijn Polytechnisch Zakboek vermeldt dat de angström officieel niet mag worden gebruikt.

True, maar spijtig genoeg weet de rest van de wereld dat niet :eusa_whistle:
Marko

Het is niet eens true. Het BIPM staat het gebruik toe. Het is een "non-SI unit accepted for use with the SI".

Er is derhalve, zeker wanneer het om afstanden gerelateerd aan atomen en atoombindingen, geen enkele reden om iemand wijs te maken deze afstanden in nm aan te duiden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
In physics I trust

http://www.bipm.org/en/si/si_brochure/chapter4/table8.html

voor zij die erover willen doorbomen :eusa_whistle:

Marko heeft gelijk:
However it has no official sanction from the CIPM

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”