freddie456 schreef:Ik heb gelezen dat de afstand tussen aarde en maan per jaar 3.5 cm toeneemt.
Mijn vraag: als dit op atomair nivo zou plaats vinden b.v. tussen kern en elektronen
wat zouden de gevolgen kunnen zijn.
Dat zou gevolgen hebben, maar ik vraag me af of de vraag enige nut heeft. 3,5 cm is op atomair niveau gigantisch groot, zo groot dat als het elektron naar de andere kant van de baan zou schieten dan zelfs nog het atoom zou verlaten.
(hoe bereken je de 3.5 cm om naar atomair nivo)
Om rekenen naar Angström. 1 Amströng is gelijk aan 10^-10 meter en dan moet je stellen dat een atoom een lengte heeft van tussen de 0,5 Amströng en 3. Dat is dus heel weinig.
Ik heb gelezen dat de afstand tussen aarde en maan per jaar 3.5 cm toeneemt.
[...]
Ik stel deze vraag omdat ik steeds vaker lees dat het grootste dezelfde wetmatigheden kent als het kleinste.
Dat zou heel goed kunnen, maar hier beschrijf je gravitatie. Vervolgens ga je over naar kwantumgravitatie, ofwel de gravitatietheorie, die de speciale relativiteitstheorie en de kwantummechanica koppelt, die de gravitatie op allerkleinste schaal beschrijft. Tot op heden hebben wij daar nog geen verklaring voor, omdat wij dat simpelweg nog niet (kunnen) begrijpen.
Ook beschrijf je in het eerste deel gravitatie, maar de kracht tussen elektron en kern is de coulomb-kracht. Er per definitie niet de gravitatie.
Misschien heb ik jouw vraag helemaal verkeerd begrepen en ga jij uit van hele andere lengten. Dan kan het wel, dan springt het elektron simpelweg naar een lagere schil en zendt een foton uit!
Ik hoop dat ik je vraag heel wat duidelijker hebt gemaakt, ik wil absoluut niet zeggen dat hij nutteloos is. Maar je haalt wel een paar fenomenen onnodig bij elkaar, of vergelijkt ze met elkaar!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.