Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Mark_xD
Artikelen: 0

Astero

Als er op het moment een astoïde van 8 km boven ons hangt en over een paar dagen gaat neerstorten, zullen wij dat niet van te voren weten. Als we het toevallig zullen opmerken kunnen we er weinig aan doen. Op het moment is het enige land ter wereld die geld geeft aan een soort van waarschuwingssysteem de VS, maar dat bedrag is alleen voldoende om wetenschappers te betalen voor het opsporen van astroïde. Er nog helemaal geen land met een plan om een eventuele astroïde af te stoten van de aarde.

Wat vinden jullie hier van? Ik vind het een redelijk beangstigend idee, want we liggen best wel in de prontlinie...
Jan van de Velde
Moderator

Re: Astero

Als er op het moment een astoïde van 8 km boven ons hangt en over een paar dagen gaat neerstorten, zullen wij dat niet van te voren weten.
Zo'n asteroïde op een paar dagen afstand zou ook nu al gespot zijn hoor.
Wat vinden jullie hier van? Ik vind het een redelijk beangstigend idee
Tja, **** happens. Vanmiddag nog ging een auto bij ons in de polder met 120 km/h over de verkeerde weghelft de sloot in. De kans dat ik daar met mijn hondje had gelopen acht ik vele, véle malen groter dan de kans dat we door een asteroïde getroffen worden. Toch blijf ik maar dapper mijn hondje uitlaten.

FYI: De Yellowstone-supervulkaan is over tijd. Het is niet uitgesloten dat er morgen een groot deel van het eiland La Palma in zee schuift, wat een megatsunami zou kunnen veroorzaken die alle Amerikaanse steden aan de oostkust van de kaart zal vegen.

De mens lijdt het meest

door het lijden dat hij vreest

en dat nooit op komt dagen

zo krijgt hij meer te dragen

dan God de Heer hem al te dragen geeft
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
oktagon

@Mark_xD:

Als er een grote asteroide de Aarde (diameter 12000 km) passeert op een hoogte van ca. 1000 km dan heeft dat ding een snelheid van mogelijk 30000-40000 km/u en is de passage-tijd ca.0,3 sec.

De snelheid kan ook wel 209000 km/u bedragen;deze werd bij een komeetbotsing ( Shoemaker-Levy 9)op Jupiter vastgesteld in juli 1994. Als zoiets ons passeert dan is dat in een flits van een seconde.

Wat de effecten op de Aarde ondanks die passage van een grote asteroide is,kunnen geleerden wel enigermate berekenen;dat weer afhankelijke van de massa van de asteroide.

Passeert hij niet vanwege zijn baan gericht op de Aarde,dan wordt dat al wel veel tijd van te voren opgemerkt door astronomen , gaan fanaten op bergtoppen zitten bidden en zingen en vergaan we toch met zijn allen tot stof in het Universum!
317070

Tja, **** happens. Vanmiddag nog ging een auto bij ons in de polder met 120 km/h over de verkeerde weghelft de sloot in. De kans dat ik daar met mijn hondje had gelopen acht ik vele, véle malen groter dan de kans dat we door een asteroïde getroffen worden. Toch blijf ik maar dapper mijn hondje uitlaten.
Bedriegelijke statistiek nochtans. :eusa_whistle: De laatste 'allesverwoestende' meteoriet was 60 miljoen jaar geleden, daarvan zijn er zo'n 5 geweest de afgelopen 540 millioen jaar. Dus neem nu iedere 100 miljoen jaar een meteoriet die de mensheid dood, dan sterven er ieder jaar 60 mensen (door de supermeteorieten alleen). Dit is hopelijk stukken meer dan er hondenuitlatende mensen sterven door uit de bocht gaande auto's ieder jaar in de wereld, en al zeker langs jouw weg.

Dus, de kans is hoogstwaarschijnlijk groter dat je sterft door een supermeteoriet dan in de door jou geschetste situatie. Mensen zijn slecht in statistiek, en dat maakt een democratie slecht in besturen, en dus komt er nooit een deftig anti-meteoriet systeem.

De baten-kosten analyse laat ik even in het midden, want zo'n systeem is vreselijk duur, en heeft relatief weinig baat (60 mensen per jaar?).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Jan van de Velde
Moderator

Bedriegelijke statistiek nochtans. ](*,) De laatste 'allesverwoestende' meteoriet was 60 miljoen jaar geleden, daarvan zijn er zo'n 5 geweest de afgelopen 540 millioen jaar. Dus neem nu iedere 100 miljoen jaar een meteoriet die de mensheid dood, dan sterven er ieder jaar 60 mensen (door de supermeteorieten alleen). Dit is hopelijk stukken meer dan er hondenuitlatende mensen sterven door uit de bocht gaande auto's ieder jaar in de wereld, en al zeker langs jouw weg.
In de Verenigde Staten alleen al ruim 4000 voetgangers per jaar:

http://www-fars.nhtsa.dot.gov/Main/index.aspx

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Traffic Crash Fatalities[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td] [/td][td]2008[/td][td]2007[/td][td]2006[/td][td]2005[/td][td]2004[/td][td]2003[/td][td]2002[/td][td]2001[/td][td]2000[/td][td]1999[/td][td]1998[/td][td]1997[/td][/tr][tr][td]Pedestrians[/td][td]4,378[/td][td]4,699[/td][td]4,795[/td][td]4,892[/td][td]4,675[/td][td]4,774[/td][td]4,851[/td][td]4,901[/td][td]4,763[/td][td]4,939[/td][td]5,228[/td][td]5,321[/td][/tr]</table>

Die waren vast niet allemaal hun hondje aan het uitlaten :eusa_whistle: , maar toch.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
shimmy

En dan worden is de VS de voetgangers nog redelijk van het autoverkeer gescheiden. Er zullen geen betrouwbare cijfers van zijn maar pak je de getallen van Afrika of India er bij dan kun je het mondiale gemiddelde denk ik met een veelvoud ophogen.
317070

En dan worden is de VS de voetgangers nog redelijk van het autoverkeer gescheiden. Er zullen geen betrouwbare cijfers van zijn maar pak je de getallen van Afrika of India er bij dan kun je het mondiale gemiddelde denk ik met een veelvoud ophogen.
Ja, maar als daar al 1% van hun hond aan het uitlaten was, zal het al veel zijn. En dan nog door een auto die uit de bocht gaat...

-Alanis Morisette-
shimmy

Ja, maar als daar al 1% van hun hond aan het uitlaten was, zal het al veel zijn.
Tja, das het probleem met Afrikanen, ze laten hun hond gewoon vrij sch**ten.
Jan van de Velde
Moderator

Ja, maar als daar al 1% van hun hond aan het uitlaten was, zal het al veel zijn. En dan nog door een auto die uit de bocht gaat...
Ik vind dat je nu een valide argument (we lopen dagelijks véél grotere risico's dan een asteroïde op ons hoofd krijgen, zonder er een moment beangstigd door te worden) waarmee ik de opmerking van Mark-xD wilde relativeren, probeert af te breken door het daarvoor gebruikte voorbeeld veel te letterlijk te nemen.
Wat vinden jullie hier van? Ik vind het een redelijk beangstigend idee, want we liggen best wel in de frontlinie...
Hierop een antwoord graag.
317070

Ik vind dat je nu een valide argument (we lopen dagelijks véél grotere risico's dan een asteroïde op ons hoofd krijgen, zonder er een moment beangstigd door te worden) waarmee ik de opmerking van Mark-xD wilde relativeren, probeert af te breken door het daarvoor gebruikte voorbeeld veel te letterlijk te nemen.
Ik wil er gewoon op wijzen dat er dagelijks (schandalig) veel meer geld gepompt wordt in dingen die minder doden per jaar veroorzaken (luchtvaartterrorisme, tsunami's) dan in meteorieten (omdat die zo verwaarloosbaar lijken).

Ik ben het dan ook tot op zekere hoogte eens met Mark-xD dat het geen slecht idee is. Ik verwijs hem door naar de b216 foundation

-Alanis Morisette-
Spitfire28

Ik ben het ermee eens dat 'de mens' te naïef is op dat gebied. De statistieken spreken voor zich.

Hopelijk komt er binnenkort snel een nieuwe onschuldige waarschuwing die de wereld opnieuw wakker schudt en nogmaalst wijst op dit altijd dreigende gevaar ...
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”