Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan
Artikelen: 0

Re: Sneller dan lichtsnelheid?

Deze afstand kun je dan ook niet binnen 5 (aardse) jaren overbruggen..
Vanuit me zelf gezien kan dat wel degelijk, bekeken vanuit de aarde inderdaad niet, dan ga ik na de 2e versnelling (0,999*c) maar 0,000999 sneller dan na de eerste versnelling, maar t.o.v. mezelf duurt de reis toch een héél stuk korter.

t.o.v. mezelf

5*sqrt(1-0,999^2)=0,224 jaar (eerste versnelling)

5*sqrt(1-0,999999^2)=2,6 dagen (na 2e versnelling)

t.o.v.aarde

5,005 jaar na de 1e versnelling

5,000005 na de 2e versnelling

Dus telkens versnellen heeft wel degelijk nut, en kan ook oneindig herhaalt worden dus geen maximum snelheid (alleen zal deze door een waarnemer van buitenaf altijd kleiner zijn dan c en voor jezelf zal c altijd 300.000 km/sec bedragen)
Jan

Opgelet! Ook bij versnellingen moet je vermelden in welk referentiestelsel je het meet en ook t.ov. van welk ander referentiestelsel je 0,99c bepaald.

ik heb het de hele tijd over versnellen t.ov. mezelf (het initiaal stelsel waarin ik me bevind na de versnelling) ik heb het niet over een totale snelheid t.o.v. iets, feit blijft dat ik 2x versnel met 0,999*c en dat dat wel degelijk een groot verschil uitmaakt. (klein verschil voor een waarnemer)
peterdevis

ik heb het de hele tijd over versnellen t.ov. mezelf (het initiaal stelsel waarin ik me bevind na de versnelling) ik heb het niet over een totale snelheid t.o.v. iets, feit blijft dat ik 2x versnel met 0,999*c en dat dat wel degelijk een groot verschil uitmaakt. (klein verschil voor een waarnemer)

Ok, indien je praat over je eigenversnelling = versnelling in het meebewegend referentiestelsel, dan kan je voor mijn part de rest van je leven versnellen toch zal je nooit sneller bewegen dan het licht tov van enig object in de ruimte.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Jan

Dat heb ik ook nooit beweert maar jullie doen het overkomen alsof je als je eenmaal t.o.v. een willekeurig beginpunt een snelheid hebt van die van bijna c dat je dan een ultieme snelheid hebt bereikt, maar dat is niet zo.

Ik hoef ook niet sneller dan het licht tov enig object in de ruimte, maar ik wil wel zo snel mogelijk van a naar b en dan kun je niet hard genoeg gaan.
peterdevis

Dat heb ik ook nooit beweert maar jullie doen het overkomen alsof je als je eenmaal t.o.v. een willekeurig beginpunt een snelheid hebt van die van bijna c dat je dan een ultieme snelheid hebt bereikt, maar dat is niet zo.

als je als je eenmaal t.o.v. een willekeurig beginpunt een snelheid hebt van die van bijna c dat je dan heb je wel je ultieme snelheid bereikt tov dat punt. Snelheid is steeds ten opzicht van. Zo sta je t.o.v je eigen referentiestelsel steeds stil hoe snel of hoe lang je ook versneld. T.ov. andere referentiestelsels zul je nooit een snelheid halen die hoger ligt dan die van de lichtsnelheid.

"Blauw"
Jan

Zo sta je t.o.v je eigen referentiestelsel steeds stil

dat snap ik.
hoe snel of hoe lang je ook versneld.
dat snap ik niet.
peterdevis

hoe snel of hoe lang je ook versneld
.

dat snap ik niet.

Lees in de minicursus het deel over snelheden optellen nog eens.

neem een referentiestelsel 1 op ogenblik t1 dat met jou meebeweegt

de aarde heeft tov van dit referentiestelsel een snelheid 0,99c

En tel later (door de versnellingdie je ondergaat) zit je in referentiestelsel 2. Dit heeft laten we zeggen 0,01c snelheid tov referentiestelsel 1

de snelheid van ref2 tov de aarde is dan niet 0,99c+0,01c maar wel 0,990197c. je kan dus blijven versnellen zonder c te bereiken tov de aarde.

"Blauw"
Jan

Sorry maar dat bedoelde ik niet, er stond bij je bericht een kompleet andere tekst dan nu, dus daarom snapte ik het niet.

Zal wel een foutje van mijn computer zijn.

Dus ik snap het wel!
Jan

Ik begrijp dat je steeds kijkt t.o.v. maar als ik echt naar de sterren zou willen reizen dan heeft het geen zin om mijn snelheid t.o.v. de aarde te vergelijken omdat ik die waarschijnlijk toch nooit meer terug zie. Dus continue kijkend naar mijzelf (ruimteschip) moet ik telkens proberen om mijn snelheid te verhogen nadat ik dat al gedaan heb, ik zal dan namelijk steeds sneller op de plek van mijn bestemming aankomen (vanuit mezelf gezien dan).

Mijn snelheid t.o.v. de aarde is dan niet meer interesant
peterdevis

Het probleem is dat snelheid op zich niet bestaat. Je moet altijd refereren naar iets. En je snelheid tov iets is steeds lager of gelijk aan die van het licht

"Blauw"
Jan

Het probleem is dat snelheid op zich niet bestaat. Je moet altijd refereren naar iets. En je snelheid tov iets is steeds lager of gelijk aan die van het licht

Dat zag ik ook al als probleem, want t.o.v. c veranderd er namelijk nooit iets terwijl je je toch wel degelijk verplaatst.
Jan

moet dat dan niet inhouden dat licht zich veel sneller verplaatst dan datgene wat we meten, maar dat de gevolgen, en dus ook het meten daarvan, de maximale snelheid van 300.000 km/sec hebben.

Mischien is bovenstaande vergezocht, maar hoewel ruimtetijd,snelheid en de relativiteit daarvan goed worden uitgelegd in de minicursus mis ik toch een duidelijk uitleg over het verplaatsen van een object zelf want volgens de metingen aan de snelheid van het licht doe je dat niet, terwijl we ons toch verplaatsen.
Revelation

Nee, dat komt doordat de lichtsnelheid in ieder inertiaalstelsel hetzelfde is. Daardoor is c een constante. Eigenlijk de enige echte constante.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Justen

verbeter mij als ik het fout heb maar hier gaat ie dan... M'n eerste theorie over lichtsnelheid en het heelal.

Wat ik net las is dat snelheid dus niet bestaat. Laten we daar vanuit gaan.

Dat betekend dus dat je alleen een startpunt en een eindpunt hebt.

Maar als een zon dus energie uitstraalt (het licht dus) dan is die zon het begin punt. Maar als er nou geen planeten op het pad van die lichtstraal is? Waar blijft dat licht dan?

Dat zou dus betekenen dat het heelal oneindig is.
Revelation

Snelheid bestaat wel, alleen het is relatief. Als je relatief niet beweegt ten opzichte van diegene die reist, kun je zijn snelheid relatief tot jou meten. Een start- en eindpunt zal je altijd hebben, anders heb je geen causuliteit meer.

Het heelal is niet oneindig, maar het deit uit. Licht wordt afgebogen door massa en kan zo moeilijk het einde bereiken. Ons heelal eindigt met achtergrondlicht. Dat is licht dat al 15 miljard jaar oud is en op de achtergrond van ons heelal zit, aan het eind dus.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Terug naar “Natuurkunde”