weet iemand hoe ik de stroom kan berekenen aan de 230V kant van de transformator van de volgende schakeling.
Ik heb een netvoeding van 3* 230V dat ik transformeer naar 3* 400V om een 3 fase motor van 400V 7,7kw.
Ah neen, enkelfasig 230Vac in 3fasig 380Vac uit is een courant gebruikt model hoor. Rendementen, moet ik even opzoeken :eusa_whistle:Een frequentie omvormer kan niet omhoog transformeren, daarnaast is het rendement slechter dan een trafo. En ook in de aanschaf is een FO duurder.
Daar zou ik dan wel eens de specs van willen zien. enkelfasig 230Vac in en 3 fasig 230Vac uit kan, maar niet 3 fasig 380Vac.Ah neen, enkelfasig 230Vac in 3fasig 380Vac uit is een courant gebruikt model hoor. Rendementen, moet ik even opzoeken :eusa_whistle:
Als ik uit ga van een cosinus phi van 0,85 dan kom ik op een motor stroom van:Phillip schreef:volgens mijn boek:
motor 3fasig 400V 16,9A = 7,5kW
tot daar, goed :eusa_whistle:
Als ik simpel van een gelijk geschakelde trafo uit ga (driehoek/driehoek of ster/ster) dan heb ik een primaire spanning die wortel 3 keer kleiner is dan de secundaire spanning. De primaire stroom moet dus wortel 3 keer zo groot zijn als de secundaire stroom. Iprim = 22A.maaa...r de formule zegt:
stroom primair, delen met stroom secundair = aantal wikkelingen van prim, delen met aantal wikk sec
(I1/I2)=(N2/N1)
voor spanning
(U1/U2)=(N2/N1)
U1prim
U2sec
De wikkelverhouding is toch gewoon de verhouding van de aangegeven spanningen?Als de trafo er al staat zou je misschien de primaire stroom en de secundaire stroom kunnen meten om de wikkelverhouding te achterhalen. Misschien kun je ook achterhalen wat de aansluitingen zijn, driehoek, ster?
Het probleem is inmiddels wel duidelijk. Ze hebben een motor voor 400/690V en die willen ze laten draaien op een net van 230/400V. Verder gaan ze er vanuit dat een transfo goedkoper is dan een andere motor, maar zonder de prijzen te kennen waag ik dat te betwijfelen. Ik denk eigenlijk dat de aanschaf van een passende motor uiteindelijk een veel elegantere oplossing is.Ik probeer een beetje uit te zoeken wat precies het probleem hier is, want dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Ik zie het probleem nog steeds niet, als ik de tekst lees heb ik het idee dat de trafo er al staat en dat zijn berekeningen niet overeen komen.Het probleem is inmiddels wel duidelijk. Ze hebben een motor voor 400/690V en die willen ze laten draaien op een net van 230/400V. Verder gaan ze er vanuit dat een transfo goedkoper is dan een andere motor, maar zonder de prijzen te kennen waag ik dat te betwijfelen. Ik denk eigenlijk dat de aanschaf van een passende motor uiteindelijk een veel elegantere oplossing is.