covrtray
Artikelen: 0

Re: Berekening van doorbuiging van doorgaande ligger

Bij een doorlopende ligger heb je onderwapening in de velden en bovenwapening boven de steunpunten. De scheuren treden dus ofwel onderdaan ofwel bovenaan op. Kan in dergelijke situatie de methode met een combinatie van gescheurd en niet-gescheurd ook toegepast worden? Of is die methode te simpel voor een doorlopende ligger?

Ik zou niet weten waarom je in 't geval van een doorlopende ligger deze manier niet zou kunnen toepassen?! In je berekening zal je bijgevolg wel rekening moeten houden met de verschillende tekens van momenten, en zal je ergens een stuksgewijze integratie moeten verrichten.
oktagon

En dan bestaat er bij beton (vn.balken) nog zo iets als de schuine trekspanningen,welke door wapeningsstaven onder 45 graden worden opgevangen en te berekenen met de formule
\(\tau\)
= 1,5 Dmax /bh[/b]; dat teken tau moet je gebruiken voor de schuine trekspanning.

En de waarde van daarvan is afh. van je betonkwaliteit,zal nu wrs. liggen tussen de 0,5 (beton B12,5)en 0,7(beton B25) N/mm2 en je moet een spanningsdriehoek maken om de opbuigingen te kunnen plaatsen.

Er zijn ook nog normen voor max.grenzen,welke verband houden met de toelaat.betondruksterkte,maar dat wordt allemaal wat te ingewikkeld om dat in een paar regels uit te leggen!

Zolang die waarde -als eerder vermeld-niet wordt bereikt behoef je geen wapening op te buigen;ook wel wordt er bij niet al te grote afwijkingen van die spanning gebruik gemaakt van de aanwezige beugels of enkele meerdere beugels,die dan omgerekend worden tbv. schuine trekspanningen.
KarelM

Even een update:

- Voor staal en beton wordt de eurocontrole uitgevoerd en wordt de doorbuiging berekend. Hierbij kan ook nog een drukkracht opgegeven worden waardoor en een combinatie van druk, dwarskracht en moment kan zijn. Kniklengte en dergelijke zijn nu ook zelf te bepalen ipv de volledige liggerlengte. Ik heb hiervoor nog wat grafiekjes toegevoegd zodat duidelijk te zien is waar de ligger eventueel niet voldoet.

- Voor beton wordt de wapening bepaald maar de doorbuiging (nog) niet.

Het eerste en laatste veld kan nu ook een uitkraging zijn. Tot nu toe was dit ook een steunpunt.

De berekening van de interne krachten is reeds gebeurd en is correct (nagezien met een ander programma).

Maar voor de doorbuiging kom ik er niet uit.

Tot nu toe gebruikte ik als randvoorwaarden na de tweede integratie de twee eindpunten van een veld. De doorbuiging moet hier immer 0 zijn.

Maar voor de uitkraging heb ik maar 1 punt met als doorbuiging 0.

En hier loopt ik nu wat vast.

Heeft iemand wat tips?
jhnbk

Hint: schrijf een vba code die de integratie oplost. Dat bespaart je een hoop werk.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
KarelM

Hint: schrijf een vba code die de integratie oplost. Dat bespaart je een hoop werk.

Achteraf gezien was dit misschien wel beter geweest maar nu is dit eigenlijk wat te laat. Het grootste deel is reeds numeriek geintergreerd via een tabel.

Enkel die uitkraging op begin en/of einde moet ik nog oplossen.
jhnbk

Enkel die uitkraging op begin en/of einde moet ik nog oplossen.
Indien het uitkragend is met meer steunpunten neem je andere voorwaarden voor de zakking=0. Je zou een stukje vba code kunnen schrijven dat C1 en C2 automatisch bepaald door een iteratief proces.

zakking in alle steunpunten moet nul zijn. Dus kan je een functie schrijven in C1 en C2 en bijvoorbeeld met de methode van newton oplossen. (Numeriek nulpunt zoeken)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”