Ik heb al op verschillende sites en op dit forum gekeken, maar ik kan het antwoord op mijn vraag nergens vinden.
Hieronder staat iets over de lotingskansen, en overal wordt ook wel verteld dat er geloot wordt met klasses, maar wat ik dan graag zou willen weten is welke percentages er bij die klasses horen?
Over de klasses van B tm E wordt 50% van het aantal studieplekken uitgesmeerd, maar in welke verhouding?
Is het
B = 30%
C = 10%
D = 6 %
E = 4 %
Of liggen de percentages heel anders?
Lotnummer en lotingskansen
Wanneer je niet rechtstreeks of decentraal geselecteerd bent, moet je meedoen aan de gewogen loting. Hoe hoger je gemiddelde eindcijfer, hoe groter de kans dat je inloot. Zo geeft indeling in lotingsklasse B een grotere inlotingskans dan indeling in lotingsklasse E. Het lotnummer speelt hierbij ook een rol: hoe lager het lotnummer, hoe groter de kans dat je inloot. Met een gemiddeld eindcijfer van een 8 of hoger kom je in lotingsklasse A en word je rechtstreeks toegelaten. Als je een andere vooropleiding hebt gevolgd dan vwo-profiel, havo-profiel, mbo of een Europees baccalaureaat, dan delen we je in lotingsklasse C in.
De lotingsklassen
* A: hoger dan of gelijk aan 8,00
* B: lager dan 8,00, maar hoger dan of gelijk aan 7,50
* C: lager dan 7,50, maar hoger dan of gelijk aan 7,00
* D: lager dan 7,00, maar hoger dan of gelijk aan 6,50
* E: lager dan 6,50