Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
dirkwb
Artikelen: 0

Re: Kansrekening

Kotje wees (als eerste?) op het juiste antwoord. Komisch, dat intelligente mensen zich 4 pagina's lang stukbijten op een vraag die neerkomt op: "Hoe groot is de kans dat een willekeurig kind een meisje is?"
Het is grappig dat je zo'n antwoord geeft en laat zien geen bal van die 4 pagina's begrepen te hebben.
Quitters never win and winners never quit.
Zieleleek

Het is grappig dat je zo'n antwoord geeft en laat zien geen bal van die 4 pagina's begrepen te hebben.
Het is een andere invalshoek, ook taal (lezen wat er staat!(De vraag)). Probeer mijn 'antwoord' eerst maar eens te begrijpen, als dat gelukt is mag je weer reageren :eusa_whistle:
TD

Je reageert hier in elk geval op een discussie die meer dan drie jaar oud is. Laten we niet verder off-topic gaan of persoonlijk worden en enkel nog reageren als er iets inhoudelijks bij te dragen is aan deze (oude) discussie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Zieleleek

Als het huis het universum is, als er maar twee kinderen bestaan, wordt het moeilijk. Doch in het universum bestaan talloze kinderen. Dat een meisje de deur open doet is geen kans, maar een vaststaand feit ('negeren'). De vraag richt zich m.i. dus, het meisje dat opendoet 'daargelaten', enkel en alleen op het geslacht van het tweede kind, één van de talloze kinderen in het heelal.
317070

Als het huis het universum is, als er maar twee kinderen bestaan, wordt het moeilijk. Doch in het universum bestaan talloze kinderen. Dat een meisje de deur open doet is geen kans, maar een vaststaand feit ('negeren'). De vraag richt zich m.i. dus, het meisje dat opendoet 'daargelaten', enkel en alleen op het geslacht van het tweede kind, één van de talloze kinderen in het heelal.
Zoals de vraag er stond, klopt het wat je zegt. Maar de vraag was bedoelt als:
In een huis wonen twee kinderen. Je weet niet van welk geslacht. Je belt aan en een meisje doet open, hoeveel is de kans dat het andere kind ook een meisje is als je weet dat meisjes sneller bij de deur zijn dan jongens?

a. 50%

b. 33 1/3%
Dit verandert de situatie helemaal. In de pagina's is dan ook verder besproken hoe het komt dat dit laatste invloed heeft, en waarom het niet geld als dit laatste er niet bij staat. Het is helemaal geen eenvoudige vraag. Kansrekening is vaak bedriegelijk verkeerd :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Rogier

Er zijn twee keer zoveel 2-kinder-families met een jongen+meisje als met 2 meisjes. Van die J+M families doet maar bij de helft een meisje open als je aanbelt.

Dus als je weet dat een familie twee kinderen heeft, dan leiden de twee feiten "minstens één is een meisje" en "een meisje doet open" tot heel verschillende kansen voor het andere kind.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Zieleleek

317070 schreef:Zoals de vraag er stond, klopt het wat je zegt. Maar de vraag was bedoelt als:

Dit verandert de situatie helemaal. In de pagina's is dan ook verder besproken hoe het komt dat dit laatste invloed heeft, en waarom het niet geld als dit laatste er niet bij staat. Het is helemaal geen eenvoudige vraag. Kansrekening is vaak bedriegelijk verkeerd ](*,)
Dank je, ik snap nu iets meer dan een bal van het geheel; dat meisjes sneller bij de deur zijn was me ontgaan :eusa_whistle:
Zieleleek

Rogier schreef:Er zijn twee keer zoveel 2-kinder-families met een jongen+meisje als met 2 meisjes. Van die J+M families doet maar bij de helft een meisje open als je aanbelt. Volgens bericht 65 van 317070 (gegroet, allen) meer dan de helft, omdat meisjes sneller bij de deur zijn (hoeveel sneller?)

Dus als je weet dat een familie twee kinderen heeft, dan leiden de twee feiten "minstens één is een meisje" en "een meisje doet open" tot heel verschillende kansen voor het andere kind.
Dit dus weer even gesteld dat jongens en meisjes even snel zijn? Een meisje doet open. We kunnen dus de helft van de j./m.- gezinnen wegstrepen (dan had een jongetje opengedaan), evenals de j./j.-gezinnen. Van j./j., m./m., j./m., m./j. (1:1:1:1) blijven dus over m./m. en (lets say) m./j. (1:1); 50%. Maar meisjes zijn sneller, of :eusa_whistle: wordt dit bedoeld: Er doet ALTIJD een meisje open, behalve bij een j./j.-gezin. Dan 33 1/3%. :lol: Déze jongen heeft koffie nodig en zal het topic nog es wat beter doornemen, maar ging uit van de vraag die in het begin ervan wordt gesteld en dacht, omdat het theorie is: Ze hoeven geen familie te zijn en beide geslachten zijn even snel bij de deur.
braafje

Volgens mij zouden er voordat de deur open is gegaan, een Jongen en een Meisje ( jm ) , twee Jongens ( jj ) of twee meisjes ( mm ) kunnen wonen. Niet mj, want dat is het zelfde als jm !

Je hebt dan dus ; jm, jj of mm.

Wanneer m open doet ( dit is gegeven ! ) dan valt er dus automatisch 1 keus af, nl; jj

En aangezien je 3 keuzes had, valt er 1/3 keus weg, en hou je dus 2/3 over !

Wessel
TD

Heb je de rest van de topic ook gelezen? Bij "jm" en "mj" heb je inderdaad in beide gevallen één jongen en één meisje, maar als je die in "één pot" steekt, moet je er wel mee rekening houden dat de kans op deze samenstelling het dubbel is van de kans op bv. "jj" (of op "mm"); zo kom je nog op 1/2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
basdekker

Ik heb me eigenlijk alleen aangemeld voor dit raadsel.

Wat ze vragen is wat is de kans dat een familie 2 dochters/meisjes heeft.

Ik ga er even van uit dat de kans op een jongen of een meisje gelijk is.

25% kans op JJ

25% kans op JM

25% kans op MJ

25% kans op MM

25% kans op JJ

25% kans op MM

50% kans op MJ

JJ valt al af.

Dan zijn er bij de 75 huizen waarvan er in ieder geval 1 meisje is bij 50 huizen ook een jongen.

Dat betekend dus dat de kans op MM 1/3 is.

Dat zou alleen kloppen als bij alle huizen een meisje standaard zou opendoen.

dus bij de 25 MM huizen doet 100% een meisje open. Blijft nog steeds 1/3 kans

en Bij de 50 MJ huizen doet 50% een meisje open. Word opeens 1/3 kans

1/3 x 1/3 = 1/9

Dus de kans is 1/9e

Ja jullie waren de opendoen kans allemaal vergeten he?
EvilBro

Ik heb me eigenlijk alleen aangemeld voor dit raadsel.
Ik vermoed dan dat dat aanmelden op ongeveer hetzelfde moment is gedaan als het posten van je antwoord. Ik hoop dat je je antwoord nog eens bekijkt op een moment dat je misschien wat wakkerder bent. Je antwoord raakt namelijk kant nog wal.

Apart dat mensen zoveel jaar na het begin van dit onderwerp nog steeds zo klakkeloos het verkeerde antwoord geven terwijl het juiste antwoord allang te lezen is...
Hypothese

ok even een gedachte expiriment.

Stel je gooit een munt en tegelijkertijd gooit iemand anders ergens ver weg ook een munt. Als het meisje doet open probleem 2/3 is dan

heeft jouw munt invloed op de andere munt want de situatie is hetzelfde :

Je weet de 1 wat is de kans voor de ander.

Wat dit inhoud is dat dit geldt voor alle dingen met een kasn van 1/2.

1/2 mensen houdt van aarbeien.

Je doet de deur open in een huis met 2 mensen.

Wat is de kans dat de ander ook houdt van aardbeien????

Stel je hebt een ziekte en 1/2 kans dat je het overleefd.

met kop leef je met munt niet.

je gooit kop

is de kans dat je de ziekte overleefd nu 2/3????? Kan je nog wisselen als je munt gooit???

dit slaat nergens op dus het antwoord is 1/2
PeterPan

Je voorbeelden komen niet overeen met het gestelde probleem.

Experiment: (kop = meisje)

Neem 2 identieke munten. Schud ze in je hand en gooi ze op tafel.

Kies willekeurig een van de munten uit en kijk wat boven ligt.

Is het kop (meisje), noteer dat de beeltenis van de andere munt.

Is het echter munt (jongen), dan doe je niets.

Herhaal dit vele malen.

Je zult zien dat je 2 maal zo veel munt genoteerd hebt dan kop.
Hypothese

PeterPan schreef:Je voorbeelden komen niet overeen met het gestelde probleem.

Experiment: (kop = meisje)

Neem 2 identieke munten. Schud ze in je hand en gooi ze op tafel.

Kies willekeurig een van de munten uit en kijk wat boven ligt.

Is het kop (meisje), noteer dat de beeltenis van de andere munt.

Is het echter munt (jongen), dan doe je niets.

Herhaal dit vele malen.

Je zult zien dat je 2 maal zo veel munt genoteerd hebt dan kop.
het gestelde probleem :

2 munten worden gegooid. je weet er 1 wat is de kans dat de ander hetzelfde is.

De munten hoeven niet in 1 huis te wonen. Als ik een munt gooi en iemand anders op een willekeurig plek en moment dan is de situatie precies hetzelfde.

Het hoeven ook geen munten te zijn. Alles met een kans van 1/2 volstaat. Als je het zo bekijkt is het antwoordt makkelijk.

AA

AB

BA

BB

je ziet B dus vallen AA en AB af.

het is 1/2.

Ja zoals jij het stelt is de kans 2/3 maar dit probleem is anders :

A doet open in 1/2 gevallen dus vallen AA en AB af

Terug naar “Wiskunde”