Moderator: physicalattraction
Neen, maar ik heb zo'n gevoel dat jij mij zal uitleggen waarom dat niet zo is terwijl ik dacht van wel :eusa_whistle:
Coriolis effectIk heb wel een vraag over de slinger van Foucault. Is daar niet een verschijnsel dat lijkt op achterblijven ten opzichte vd draaiende aarde?
Heb ik gedaan maar kwam iets uit die ik niet geloofde :eusa_whistle:Waarom rekenen we het niet uit, in plaats van erover te praten?
Liefst niet zou ik zeggen maar wel als volgt:Hoe doe ik het verder? Zoals mcs51mc?
Ik heb het iets directer aangepakt. Het vallende object bevindt zich aan het begin op een 100 m grotere straal, en beweegt dus op een 628 m grotere omtrek. 628 meter in 24 uur komt neer op 7,27 mm/sec, dus bij een valtijd van 4,5 sec krijg je 4,5 * 7,27 = 32,7 mm. Opgerond 33 mm.mcs51mc schreef:Met de formule\(v=\pi*d*n\)waarbij n= 1/86400 tr/sec, d= diameter aarde aan evenaar= 40.000km / Pi
Omtreksnelheid aarde aan de evenaar= 462.962963 m/s
Omtreksnelheid van het object 100m boven aardopp.= 462.970235 m/s
Om aan de 33mm van Klazon te komen doe je nu (462.970235 - 462.962963) * 4.522156 sec (valtijd aan de evenaar met g= 9.78m/s), dan kom je 32.886mm uit.
Als jij in een rijdende trein recht omhoog springt kom je even later weer op precies dezelfde plek in de trein neer. Je hebt initieel gewoon dezelfde snelheid t.o.v. de omgeving als die trein, en afgezien van mogelijke weerstand hou je die ook. Dat zou ik niet direct "gebonden" noemen, maar het is wel dezelfde snelheid.Hoezo zou een van de aarde opspringend persoon nog aan de draaisnelheid van de aarde gebonden zijn?
Als jij in een rijdende trein recht omhoog springt kom je even later weer op precies dezelfde plek in de trein neer. Je hebt initieel gewoon dezelfde snelheid t.o.v. de omgeving als die trein, en afgezien van mogelijke weerstand hou je die ook. Dat zou ik niet direct "gebonden" noemen, maar het is wel dezelfde snelheid.
Geen idee waar dit over gaat.stellen dat de zwaartekracht op x=0mm en die op x=33mm evenwijdig lopen, ......