renee_overbeek
Artikelen: 0

Door- en opbuiging keldervloer

Hoi!

Op het moment ben ik bezig met het berekenen van een kelder die gebouwd worden onder een villa.

Ik heb de belasting van de villa en de kelder zelf berekend, verder heeft de kelder aan de zijkant

een grond en waterdruk. Deze waterdruk zit ook aan de onderkant (tegen de keldervloer).

Nu moet ik de opbuiging van de keldervloer berekenen in de Uiterste Grenstoestand met een maximale grondwaterstand, zonder verdere veranderlijke belastingen op de keldervloer.

Hetzelfde geldt voor de doorbuiging, dit is alleen zonder maximale gws en met veranderlijke belasting.

Heeft één van jullie enig idee hoe ik die opbuiging moet berekenen? het lijkt me een soort omgekeerd driepuntscharnier maar om alleen Av Ah Bv Bh te berkenen lijkt me iets te makkelijk en dat is ook niet helmaal de bedoeling naar mijn idee..

Ik heb een PDF toegevoegd met het belastingschema.

Alvast bedankt!
Bijlagen
oplegreacties_kelderconstructie
oplegreacties_kelderconstructie 852 keer bekeken
oktagon

Re: Door- en opbuiging keldervloer

Een paar vragen:

Heeft de kelder opstaande gewapend betonwanden of is het metselwerk.

Bij gew.betonwanden vinden er inklemmingsmomenten plaats in de vloerhoeken.

Heeft de kelder een breedtemaat.

Afhankelijk van het bovenstaande kun je berekeningen uitvoeren;bij bovendien een aanwezige breedte ook een verdeling van de vloerbelasting,aangezien er een deel van de belasting in beide richtingen wordt opgenomen.

Plaat vierzijdig opgelegd

In de betontechniek zijn er formules ontwikkeld om vierzijdig opgelegde platen te berekenen;men gaat uit van een gelijke doorbuiging van de velden over lengte-en breedterichting en zoekt dan een belastingverdeling over de lengte en breedte door de doorbuigingsformules met elkaar te vergelijken en komt dan in een verhouding van b^4 en l^4 en berekent dan de benodige wapening in beide richtingen.De dikte van de betonvloer wordt in de breedterichting bepaald en daar wordt verder geen aandacht aan besteed,er blijft 1 waarde voor de gehele plaat gelden,dat in tegenstelling met de staalberekening.Zal mogelijk zitten in de verschillen van materialen en dat de drukspanning van de beton op een tamelijk lage waarde ligt.

In de betonvoorschriften staan voorbeelden met tabellen,mogelijk nu onder Eurocode 3 (mijn laatste VB74 en TGB 1990).In Belgie gelden (golden):NBN B 15-002 (1999)',
jhnbk

mogelijk nu onder Eurocode 3 (mijn laatste VB74)
Aangezien plaatberekeningen tegenwoordig met eindige elementen pakketten gebeuren lijkt mij dat niet het geval.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

Nadere info over NL-voorschriften:

Eurocode 2 is in bewerking en mag al toegepast,over het algemeen geldt nog steeds de TGB 1990 met verwijzing naar de NEN 6720 (ook wel genoemd de VBC-voorschr.beton.constr.)

Uit WIKI/Google:

Nieuw! Cursus Eurocode 2 - NEN-EN 1992 Beton

Eurocode 2 maakt deel uit van een serie Eurocodes voor bouwconstructies. Medio 2008 is de NEN-EN 1992-1 in werking getreden inclusief de Nationale Bijlage. De huidige normen van NEN blijven geldig tot voorjaar 2010, waarna alleen volgens de eurocode 2 kan worden ontworpen. De eurocodes vervangen dan de huidige nationale normen.

De theorie wordt ondersteund met rekenvoorbeelden en er wordt ingegaan op de verschillen en overeenkomsten met de huidige Nederlandse normen (TGB).

Met name de EN-1992-1 wordt behandeld inclusief de Nationale Bijlage.

Lees meer : etc
renee_overbeek

de kelder heeft ook betonnen wanden waar ik de wapening nog in moet berekenen. Verder heeft de kelder een breedte van 4,8 meter maar we moeten de doorsnede van de kelder nemen over een lengte van 1 meter.. De vloeren worden vrij opgelegd op de kelderwanden dus die worden inet in horizontale richting verhinderd!

uit de grafiek komt een cosusweerstand op ongeveer 3,5 meter onder peil uit van 11 MPa = 11000kN/m2.

hiervan moet ik weer de breedte van de funderingsstrook berekenen, klopt dit dat dit de forumule is:

Grondspanning (of grondweerstand???) = Belasting F(kN/m2)/Strookbreedte b(m)
oktagon

renee_overbeek schreef:de kelder heeft ook betonnen wanden waar ik de wapening nog in moet berekenen. Verder heeft de kelder een breedte van 4,8 meter maar we moeten de doorsnede van de kelder nemen over een lengte van 1 meter.. De vloeren worden vrij opgelegd op de kelderwanden dus die worden inet in horizontale richting verhinderd!

uit de grafiek komt een cosusweerstand op ongeveer 3,5 meter onder peil uit van 11 MPa = 11000kN/m2.

hiervan moet ik weer de breedte van de funderingsstrook berekenen, klopt dit dat dit de forumule is:

Grondspanning (of grondweerstand???) = Belasting F(kN/m2)/Strookbreedte b(m)
Ik nam even de quote erbij,reageert makkelijker!

De wanden moet je berekenen als een ingeklemde damwand,dus gekoppeld aan de keldervloer;niet berekenen als ligger op 2 stp,aangezien die wand al zijn volbelasting krijgt van water en aangeplempt zand voordat de dekvloer en bovenbouw erop staat.

Die foute berekening wordt vaker uitgehaald met kans op scheuren in de onderste vloerhoeken met lekkages.

Je berekeningsmethode blijf ik uit,is jouw pakkiean;de conusweerstand is voor mij begrijpelijker als ik die omreken van 11 MPa naar dus 110 kg/cm2 en dat op 3,5 mtr -Peil (maaiveld?),een bijzonder hoog getal voor die diepte tenzij je op zandgronden bouwt en niet op palen fundeert;in Zeeland kom ik die waarde tegen op 15 mtr - P,dus controleer de papieren goed.

Er gelden meestal door praktijkervaring veiligheidscoefficienten voor de toelaatbare gronddruk,dus die moet je nog bepalen;mijn ervaring is 1/40 deel van de conusweerstand en dat zou hier uitkomen op 2,75 kg/cm2,maar ook dat moet je zelf bepalen.

De grondwaterdruk is ca. 2,5 m3 water of 2500 kg/m2 bij max.waterstand met een tegendruk van je keldervloer afh.vloerdikte,voor 25 cm dikte is dat 625 kg/2,dus reken een opdrijfdruk van 2000 kg/m2.

Een ander verhaal is de verticale belasting door de bovenbouw,die werkt via bouwmuren naar beneden en kunnen normaliter de opwaartse druk opvangen;bij lichte bovenbouw met bijv.houtskeletsysteem kan de hele handel wel eens gaan drijven,dus haal geen stommiteiten uit.
oktagon

En dit er nog bij:

Wat betreft de aan te nemen strookbreedte voor je funderingen van de kelderwanden;ik gebruikte altijd 30-40 cm doorlopende vloerplaten (afh.massa bovenbouw en buiten dus de buitengevel);geeft een betere krachtverdeling van de bovenbouw naar de grond toe. :eusa_whistle:
covrtray

Nu moet ik de opbuiging van de keldervloer berekenen in de Uiterste Grenstoestand met een maximale grondwaterstand, zonder verdere veranderlijke belastingen op de keldervloer.
Da's nu ook voor 't eerst dat ik zoiets hoor, een vervorming die berekend wordt in de uiterste grenstoestand...
Aangezien plaatberekeningen tegenwoordig met eindige elementen pakketten gebeuren lijkt mij dat niet het geval.
Je zou er van verschieten hoe vaak de benaderende methodes, waaronder bijvoorbeeld de methode van de dubbele buiging, nog effectief in de praktijk toegepast worden.
jhnbk

Je zou er van verschieten hoe vaak de benaderende methodes, waaronder bijvoorbeeld de methode van de dubbele buiging, nog effectief in de praktijk toegepast worden.
Studie-ingenieurs die ik ken in ieder geval niet. Al kan het wel handig zijn voor standaardgevallen in Excel te berekenen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”