renee_overbeek schreef:de kelder heeft ook betonnen wanden waar ik de wapening nog in moet berekenen. Verder heeft de kelder een breedte van 4,8 meter maar we moeten de doorsnede van de kelder nemen over een lengte van 1 meter.. De vloeren worden vrij opgelegd op de kelderwanden dus die worden inet in horizontale richting verhinderd!
uit de grafiek komt een cosusweerstand op ongeveer 3,5 meter onder peil uit van 11 MPa = 11000kN/m2.
hiervan moet ik weer de breedte van de funderingsstrook berekenen, klopt dit dat dit de forumule is:
Grondspanning (of grondweerstand???) = Belasting F(kN/m2)/Strookbreedte b(m)
Ik nam even de quote erbij,reageert makkelijker!
De wanden moet je berekenen als een ingeklemde damwand,dus gekoppeld aan de keldervloer;niet berekenen als ligger op 2 stp,aangezien die wand al zijn volbelasting krijgt van water en aangeplempt zand voordat de dekvloer en bovenbouw erop staat.
Die foute berekening wordt vaker uitgehaald met kans op scheuren in de onderste vloerhoeken met lekkages.
Je berekeningsmethode blijf ik uit,is jouw pakkiean;de conusweerstand is voor mij begrijpelijker als ik die omreken van 11 MPa naar dus 110 kg/cm
2 en dat op 3,5 mtr -Peil (maaiveld?),een bijzonder hoog getal voor die diepte tenzij je op zandgronden bouwt en niet op palen fundeert;in Zeeland kom ik die waarde tegen op 15 mtr - P,dus controleer de papieren goed.
Er gelden meestal door praktijkervaring veiligheidscoefficienten voor de toelaatbare gronddruk,dus die moet je nog bepalen;mijn ervaring is 1/40 deel van de conusweerstand en dat zou hier uitkomen op 2,75 kg/cm
2,maar ook dat moet je zelf bepalen.
De grondwaterdruk is ca. 2,5 m
3 water of 2500 kg/m
2 bij max.waterstand met een tegendruk van je keldervloer afh.vloerdikte,voor 25 cm dikte is dat 625 kg/
2,dus reken een opdrijfdruk van 2000 kg/m
2.
Een ander verhaal is de verticale belasting door de bovenbouw,die werkt via bouwmuren naar beneden en kunnen normaliter de opwaartse druk opvangen;bij lichte bovenbouw met bijv.houtskeletsysteem kan de hele handel wel eens gaan drijven,dus haal geen stommiteiten uit.