robocop schreef:Is het niet zo dat juist deze planeten makkelijk(er) te ontdekken zijn dan de kleinere "rocky" planeten?
Laat staan manen welke dan meestal weer kleiner zijn?
Jep. Exoplaneten worden meestal gevonden doordat ze invloed uitoefenen op een ster, die minieme schommelingen vertoont vanwege onderlinge aantrekkingskracht of doordat ze voor een ster langsschuiven en daardoor invloed hebben op het licht dat wij waarnemen. Bij grote planeten is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker dan bij kleine planeten. Ik kan me zo ook niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat er manen bij exoplaneten zijn gevonden (wat geen garantie is dat die oo echt niet ontdekt zijn).
Wat ik bedoel is dat men toch eerder de planeten gaat onderzoeken, daarna pas de manen.
Zeker waar, vooral als ze nog niet gevonden zijn. :eusa_whistle:
Zie ook hieronder.
En wie zegt dat er op gasreuzen geen leven mogelijk is? We hebben pas leven ontdekt in de oceaan op een plek dat zo diep is dat er geen zuurstof noch zonlicht is...
Klopt, maar dat is wel vloeibaar, en vloeistof is wel een voorwaarde voor leven zoals wij het kennen. Volgens mij is vloeistof op gasreuzen alleen mogelijk dicht rondom de kern, waarbij de druk enorm is (± 3 miljoen atm) en de temperatuur enkele duizenden graden. Het lijkt me sterk dat daar leven ontstaat.
En daarom is het inderdaad niet zo'n gek idee om op de manen te kijken. Zoals het voornoemde Europa en Titan, waar de omstandigheden voor leven veel gunstiger lijken. Die manen zijn echt totaal niet te vergelijken met onze eigen maan. Titan is bijvoorbeeld al groter dan de planeet Mercurius. Het draait echter om een andere planeet heen ipv om de zon, en daarom heet het nu eenmaal een maan. ](*,)