Rocky schreef:beste iedereen,
mijn droom is om later paleontoloog te worden, maar ik zit nu te twijfelen welke studie ik hier het beste voor kan volgen. Dus mijn vraag is : Welke studie is het beste om paleontoloog mee te kunnen worden?
ik zat zelf te twijfelen tussen Archeologie, Biologie en Aardwetenschappen.
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Alvast bedankt
Van de 3 die ge opnoemt: Archeologie alvast niet. Ok, als ge via via een paar omwegen toevallig ooit bij de juiste mensen terecht komt, kunt ge in principe uit elke iet of wat wetenschappelijke richting alles worden als ge u maar genoeg interesseert, maar archeologie heeft intrinsiek niets met paleontologie te maken. Paleontologie gaat over de oude beestjes en plantjes (desnoods microben) tussen het begin van het ontstaan van het leven, tot nu. De bedoeling is evoluties tussen soorten te achterhalen en daar een soort van tijdskader op te plakken met het doel aan de hand van de diertjes en plantjes die ge in de gesteenten vindt, iets te kunnen zeggen over die gesteenten. Hoe oud zijn ze? Welk milieu van afzetting (zee, land, diepe oceaan, rivier,...), klimaat, temperatuur etc. Archeologie gaat over wat geschiedkundige dinges, dus ge komt zeker wetenschappelijke kennis te kort na die 5 jaar.
Dan resten er nog 2 potentiele richtingen. Aardwetenschappen (geologie dus) en Biologie. De meest voor de hand liggende optie is geologie. Gegeven dat een geoloog paleontologie als een werkelijk instrument gebruikt om te bekomen wat ik hierboven al zei, namelijk de aardgeschiedenis achterhalen, maakt paleontologie ook daadwerkelijk heel sterk deel uit van het lessenpaket dat ge in een opleiding geologie kunt krijgen.
De biologie gaat dus over het nieuwe leven. Op zich heeft biologie wel enig nut in het paleontologisch onderzoek, vermits de mechanismen van vroeger en nu uiteindelijk zowat dezelfde zijn, maar de manier van gebruiken en classificeren is anders. Paleontologie zit minder standaard of minder uitgesproken in de basisopleiding van de biologie (minder vakken of keuzevakken), maar er zijn zeker duidelijke mogelijkheiden om over te switchen.
Het meest voor de hand liggende: geologie! (dan is u fossielencollectie trouwens door de opleiding zelf al verdubbeld, want we gaan regelmatig op excursie)