Beste,
in het bestuderen van een betontrilinstallatie (verdichting door trilling) ontstond een meningsverschil over hoe het toegevoerde vermogen gedissipeerd wordt. Graag uw deskundig oordeel over de onderstaande bespreking van de vermogensdissipatie in de installatie.
TRILLINGSAANDRIJVING:
De trilling van de betonmassa wordt geëxciteerd door vier excentrische gewichten (kwart cirkels), elk gewicht heeft zijn eigen as en servomotor, alle vier gewichten roteren aan constant toerental (50 Hz), excitatiekracht van 50Hz wordt opgewekt door onderlinge onbalanspositionering van de gewichten door de servoregelaars.
DATA:
Servomotoren: ieder 20 kW
Onbalansgewichten: ieder 15 kg, excentriciteit 0.1m, shaft radius 0.03m
Te trillen massa: ongeveer 5 ton (beton + triltafel + hydraulische tegenkrachtstempel)
VERMOGENSAANWENDING: rotatie excentrische gewichten ???
Ik krijg de formule P = I.w² voorgesteld voor een massatraagheid roterend op constant toerental, maar ik zie in geen mijlen hoe men hieraan komt.
In de trilling wordt immers toch ook enkel vermogen gedissipeerd indien we een dempingsfactor (i.e. wrijving) toevoegen.
In mijn begrip wordt (ideaal) geen vermogen gedissipeerd in de rotatie van de excentrische gewichten aangezien ze op constante snelheid draaien tijdens de verdichtingsfase --> P = T.w en T = I.dw/dt en dw/dt = 0
(maar wel 'reactieve' vermogensuitwisseling door potentiële energie van gewichten)
VERMOGENSAANWENDING: (1) versnelling, (2) wrijving in lagers, (3) trillingsdemping
(1) Vóór de eigenlijke trilling moeten de motoren eerst in drie stappen versnellen van 25 naar 50 Hz (25 - 32 - 38 - 50 Hz).
Aangenomen data:
dw = 50 - 38 = 12 Hz, 75 rad/sec
dt = 0.4 sec
I = 0.09 (I shaft + I excentric mass)
w = 50 Hz, 314 rad/sec
zeer ruw berekend --> P = (I.dw/dt) . w = (0.14*75/0.6) * 314 = 5.5 kW per motor nodig voor versnelling naar trilsnelheid 50 Hz
(2) Wrijving in lagers door centrifugal force (roterende excentrische massa)
- centrifugaalkracht = Fc = m.e.w² = 15*0.1*(2pi50)² = 148 kN
- wrijvingscoefficient roller bearings f = 0.003 = Fw/Fc (zie ook wikipedia "bearing")
- tangentiële wrijvingskracht en moment op shaft: Fw = 0.003*148 = 0.45 kN, Tw = Fw . shaft radius = 0.45*0.03 = 0.0135 kNm
- vermogensdissipatie (opwarming bearings en shaft): P = T*w = 0.0135*(2pi50) = 4.24 kW per motor
(3) Trillingsdemping
Pdemping komt neer op een grootteorde van enkele kW zoals berekend uit trillingsformules en aangenomen data [amplitude=1mm, m=5ton, maximale veerconstante met 4 stalen schroefveren k =300 kN/m,
dempingsfactor = 0.5 * sqrt(k/m)]
--> P = m*(0.5*sqrt(k/m)*x²*w²
TOTAAL: 5.5 + 4.24 + enkele kW ~ 20 kW per motor
Hartelijk dank voor uw commentaar over het volgende:
- is er vermogen nodig om een excentrisch gewicht aan constant toerental te roteren?
- zijn de resultaten in (1), (2) en (3) juist en realistisch?
- ziet u eventueel nog andere verliezen?