hoi,
ik ben bezig met het bedenken/fabriceren van een rollenbank voor motorfietsen.
Al eer ik verder kan zit ik met een berekening voor de centrale as van het geheel.
de situatie is als volgt:
De centrale as met een lengte van 80 cm zit aan beide kanten ingeklemd met lagers van elk 5 cm breed. de diameter van de as is niet bekend, dat is hetgene wat berekend moet worden. Het gaat om staal 37 (dichtheid 7850 kg/m3).
Centraal geplaatst op de as bevindt zich een rol met een lengte van 60 cm en een diameter van 50 cm. Deze is hol, en staat in contact met de as op 3 plaatsen, nl. met een dwarsschot op 10 cm, op 30 cm en op 50 cm. Deze schotten hebben een diameter van 49,4 cm en een dikte van 0,3 cm. Het gewicht van de dwarsschotten is 12,2 kg stuk. Het loopvlak van 60 cm breedt en de diameter van 50 cm weegt 22,2 kg.
Hier komt nog een puntbelasting op van 200 kg op het midden van de rol. (achterwiel van de motor + een bestuurder)
hieronder een vooraanzicht
Er mag geen buiging voorkomen, gezien de rol rond de 2000 tpm gaat draaien, anders vermoed ik dat het vrij snel afgelopen is. Hoe dik moet de as minimaal zijn?
Nu is er nog een 2e situatie. Voor de functie van acceleratiebank heeft de rol een minimaal gewicht van 200 kg nodig. Om dat te realiseren worden er 2 vliegwielen aan de rolas toegevoegd op de uiteinden. Deze zijn perfect gebalanceerd en wegen 75 kg stuk.
zie onder
hoe dik moet de as in dit geval worden om doorbuiging te voorkomen?
Ik heb al een hele rits berekeningen als balk tweezijdig ingeklemd, maar kom er niet uit.
help!