Painore
Artikelen: 0

Kistradio

Hallo,

Ik ben samen met een vriend van mij een kistradio aan het maken. Altijd wel leuk om een muziekje mee te kunnen nemen.

Nu hebben we alleen even wat hulp nodig met het uitkiezen van de schakelaars. We willen een sleutelschakelaar en een tuimelschakelaar/wipschakelaar/drukschakelaar. De sleutelschakelaar zodat niet iedereen hem aan/uit kan zetten en de andere schakelaar voor als de sleutelhouder niet aanwezig is hij tog uti gezet kan worden.

De voeding zal een loodaccu 12V 7Ah worden. De speakers een setje Boschmann G-5532 en als versterker een TA2024. Verder komt er nog een voltmeter aan om te controleren dat de spanning niet onder de 11,6V komt. Aan de versterker dient ook nog een cinchaansluiting te komen zodat er een iPod op aangesloten kan worden.

Er zijn echter wat termen die ik niet helemaal begrijp:

Isolatieweerstand: min. 100 MΩ/500 V/DC

Contactweerstand: max. 50 mΩ

Schakelvermogen: 125 V~ 3 A, 250 V~ 1,5 A

Doorslagvastheid: 1000 V/AC/60 s

Dit staat bij de volgende sleutelschakelaar: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=701169

De loodaccu is gelijkspanning als ik me niet vergis dus moet ik een schakelaar hebben waar DC bijstaat?

Ik hoop dat iemand het een en ander voor me kan verduidelijken. Dus waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een schakelaar?

Mvg,
sillyconmarc
Lorentziaan

Re: Kistradio

Painore schreef:Er zijn echter wat termen die ik niet helemaal begrijp:

Isolatieweerstand: min. 100 MΩ/500 V/DC

Contactweerstand: max. 50 mΩ

Schakelvermogen: 125 V~ 3 A, 250 V~ 1,5 A

Doorslagvastheid: 1000 V/AC/60 s

Dit staat bij de volgende sleutelschakelaar: De loodaccu is gelijkspanning als ik me niet vergis dus moet ik een schakelaar hebben waar DC bijstaat?

Ik hoop dat iemand het een en ander voor me kan verduidelijken. Dus waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een schakelaar?
Een schakelaar is niet specifiek gemaakt voor wissel- of gelijkspanning. Het schakelvermogen is wel verschillend in de verschillende omstandigheden. Deze schakelaar lijkt me perfect geschikt voor jullie doel ervan uitgaand dat een TA2024 gemiddeld minder dan 1A zal verbruiken.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
Painore

Heel erg bedankt sillyconmarc!

Dus in principe zou ik iedere schakelaar kunnen gebruiken?

Als tuimelschakelaar heb ik deze gevonden:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=701011

Is deze geschikt?

Mvg,
sillyconmarc
Lorentziaan

Ja hoor. Leuke retro-look bovendien.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Painore

Oke, heel erg bedankt! Dan ga ik nu alles bestellen ;)
Painore

Voor de accu en lader is het niet goed om tegelijkertijd de krat aan te hebben en te laden. Om dit toch mogelijk te maken willen we een voeding aansluiten zodat hij op netstroom werkt.

Is het zo simpel om met een schakelaar te switchen tussen of het draadje van de accu of van de voeding komt. We dachten aan een oude computervoeding. Iemand sugesties?

Mvg,
Painore

Dan zou het zoiets worden?

Afbeelding
Painore

Schrap mijn vorige post.

Volgens mij moet dit werken, zou iemand dit kunnen verifieren?

Zou ik dan als DPDT switch deze kunnen gebruiken: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=701024

Afbeelding
317070

Het is normaal gezien niet nodig dat je met je ene schakelaar zowel de positieve als de negatieve pool wisselt. Normaal gezien zou, volgen mij, het moeten volstaan dat de massa's altijd verbonden zijn, en dat je de positieve kant kunt schakelen met een schakelaar.

Maar dit gaat ook werken natuurlijk...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
klazon
Pluimdrager

Omschakelen in één pool is voldoende. En het maakt niet uit of dat in de pluspool of in de minpool is.

Maar waarom kunnen verbruiken en laden niet samengaan? In elke auto gebeurt dat ook.
Painore

317070 schreef:Het is normaal gezien niet nodig dat je met je ene schakelaar zowel de positieve als de negatieve pool wisselt. Normaal gezien zou, volgen mij, het moeten volstaan dat de massa's altijd verbonden zijn, en dat je de positieve kant kunt schakelen met een schakelaar.

Maar dit gaat ook werken natuurlijk...
Bedankt voor de snelle respons!
klazon schreef:Omschakelen in één pool is voldoende. En het maakt niet uit of dat in de pluspool of in de minpool is.

Maar waarom kunnen verbruiken en laden niet samengaan? In elke auto gebeurt dat ook.
Dat dacht ik dus ook, omschakelen in één pool. Echter krijg je dan dit effect:

Afbeelding

En naar mijn weten kun je niet twee dezelfde polen aansluiten op de vertserker?

En wat het laden betreft, dit had ik ergens gelezen waarom zou ik ook niet kunnen zeggen. Echter worden deze loodaccu's met druppelladers opgeladen, en het vebruik is hoger dan de laadsnelheid dus dat gaat niet werken.
klazon
Pluimdrager

En naar mijn weten kun je niet twee dezelfde polen aansluiten op de vertserker?
Waarom sluit je de plus van de batterij en de plus van de computervoeding apart aan op de versterker? Die kun je toch gewoon aan elkaar knopen als één punt?
En wat het laden betreft, dit had ik ergens gelezen waarom zou ik ook niet kunnen zeggen. Echter worden deze loodaccu's met druppelladers opgeladen, en het vebruik is hoger dan de laadsnelheid dus dat gaat niet werken.
In een auto zit ook een loodaccu, en die wordt voluit geladen. De spanning van de dynamo wordt gewoonlijk geregeld op ongeveer 10% boven de nominale accuspanning. Dus bij een 12V accu staat de dynamo ingesteld op ongeveer 13,2V.
Painore

klazon schreef:Waarom sluit je de plus van de batterij en de plus van de computervoeding apart aan op de versterker? Die kun je toch gewoon aan elkaar knopen als één punt?

In een auto zit ook een loodaccu, en die wordt voluit geladen. De spanning van de dynamo wordt gewoonlijk geregeld op ongeveer 10% boven de nominale accuspanning. Dus bij een 12V accu staat de dynamo ingesteld op ongeveer 13,2V.
Dan krijg je dit?

Afbeelding
Painore

Kan ik mijn vorige berichten niet bewerken?

Of bedoel je dit?

Afbeelding
sillyconmarc
Lorentziaan

Wil je de accu laden met de computervoeding of met een aparte acculader? Ik had eerst begrepen dat je een aparte lader wilt gebruiken.

Welke spanning levert die computervoeding en welke stroom kan die leveren? Het zou mooi zijn om de computervoeding de batterij te laten laden. Dat kan als de computervoeding zo'n 14-15V is.

De twee laatste tekeningen zijn overigens gelijk in functionaliteit.

Terug naar “Elektrotechniek”