Moderator: physicalattraction
Aangezien afstand bepaald wordt door de metriek, luidt de vraag dus waarom is de metriek in de vorm van een diagonaalmatrix[-1,1,1,1]. Het is dus geen trucje maar een voortvloeisel uit de specifieke vorm van de metriek.Volgens mij is dat alleen maar een trucje in de speciale rel. om de (Minkovski) metriek zo makkelijk mogelijk te krijgen.
evenals de y as en de z-as. De -1 waarde heeft niets met de keuze van de assen te maken. Het geeft wel aan welk gewicht een assenkruis heeft tot de bijdrage van de afstand. Zo zou in een vlak (2 dimensionaal) met een metriek [1,2] het willen zeggen dat één stap in de y richting voor het dubbele telt van een stap in de x richting.Op deze mannier is de t-as niets anders dan een x-as welke een rotatie heeft ondergaan.
De [+1,+1,+1,+1] metriek wordt nergens gebruikt in de relativiteitstheorie, het is zelfs zo dat in de algemene relativiteitstheorie de metriek lokaal de vorm [-1,+1,+1,+1] aanneemt.Het is niet echt nodig en in de alg. rel. gebruikt men ook wel de (+1,+1,+1,-1) metriek, zodat (-ct)^2 --> c^2 t^2 gaat geven. Ik denk dat je zelfs wel een (+1,+1,+1,+1) metriek kan gebruiken, zolang je maar goed op de factoren (-1) let...
(Ik schreef inderdaad de t-as achteraan, vandaar dat mijn -1 achteraan stond).peterdevis schreef:De [+1,+1,+1,+1] metriek wordt nergens gebruikt in de relativiteitstheorie, het is zelfs zo dat in de algemene relativiteitstheorie de metriek lokaal de vorm [-1,+1,+1,+1] aanneemt.
Dat de -1 van voor of achteraan in de metriek verschijnt is louter en alleen maar conventie en gerelateerd of je de tijdsas als eerst of als laatste neemt.
de metriek bepaald de geometrie van de ruimte(manifold) waarin je werkt en is onafhankelijk van de gekozen assenkruisen. men noemt dit een tensor (0,2)Ik zie niet in waarom je de (+1,+1,+1,+1) metriek niet zou kunnen gebruiken als je dat wil.
Indien je dan toch persé een ruimte wil creëren met een [1,1,1,1] metriek, zul je een ruimte aantreffen die niet overeenstemt met met de speciale relativiteitstheorie. In deze ruimte zal er bv geen snelheidsbegrenzing zijn.