Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
brxpower
Artikelen: 0

Griekenland en haar economische crisis

Dag iedereen.

De laatste weken hoor je bijna elke dag iets op het nieuws over de economische & financiële problemen van Griekenland. Ik ben daar enorm in geïnteresseerd.

Kan iemand mij de nog eens situatie, liefst ietwat uitgebreid, uitleggen. Met oorzaak en gevolg.

Ik zou het enorm appreciëren.

Bedankt!
Mrtn

Re: Griekenland en haar economische crisis

Lang verhaal kort is dat de Grieken bij het aantreden tot de Euro landen gesjoemeld hebben met het begrotingstekort. Dat was 13% en niet de 3% die ze voordeden dat het was (verdrag van Maastricht).

Dossier van nu.nl

Samenvatting: hier
Griekenland heeft een bruto nationaal product van 237 miljard euro. De overheid roomt hier 36,9% van af in de vorm van belastingontvangsten. Dat komt neer op ongeveer 87 miljard euro.

Maar ze spenderen echter 119 miljard waardoor een tekort van 32 miljard euro ontstaat. Om het tekort weg te werken, zou men 27% van de uitgaven moeten schrappen!

Uitzichtloos? Wacht, het wordt nog erger…

Griekenland heeft een overheidsschuld van 273 miljard euro. Deze schulden worden gefinancierd op de financiële markten waar men tegenwoordig al meer dan 10% rente moet bieden om aan geld te geraken. Voor kortere looptijden (2 jaar) zit men zelfs aan 15%.

Indien Griekenland in de toekomst 10% rente dient te betalen, betekent dit een jaarlijkse interestlast van 27 miljard euro … of 26% van hetgeen men jaarlijks ophaalt aan belastingen.

Voor iedere vier euro inkomsten die de overheid realiseert, moet er één euro worden afgedragen aan rente!
Hier vandaan: leesvoer met cijfers
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
brxpower

Bedankt voor je informatie.

En is dit hetzelfde verhaaltje voor Spanje & Portugal?
Welp

Tevens van wat ik heb gehoord citaat nodig :

Griekenland had sinds 1973 een "makkelijke" manier om met lonen om te gaan ; gewoon elk jaar ongeacht of het een goed of slecht jaar was, de lonen allemaal met een standaard (hoog) percentage omhoog. De buitenlandse valuta reageerden daar in het algemeen op door om de zoveel jaar de waarde van de drachme weer eens met 40% te evalueren. Het buitenland investeerde daarna in het algemeen weer in Griekenland (de lonen in drachmes waren weer makkelijker te betalen) en de Grieken leerde hier in feite mee te leven.

Een gevolg van deze devaluatie was dat de rentes over Griekse leningen altijd hoog lagen.

Toen kwam de euro in 2000, welke relatief als zeer stabiel geldt gekeken naar Griekse standaarden. Maar loonsonderhandelingen gingen eigenlijk op de oude voet verder ; steeds weer met (te) hoge percentages omhoog.

Een ander effect van de euro was dat het veel makkelijker was voor landen binnen de EU om leningen aan te gaan, tegen gunstige rentes. Waarop Griekenland massaal op insprong door inproportioneel te lenen (zoals nu achteraf blijkt).

Zoals gezegd, dit is het verhaal dat ik begrepen heb en ik heb helaas niet veel bronnen hiervan. De bronnen die ik wel kon vinden zijn natuurlijk het alom bekende Wikipedia. Let op, van 30 drachmes per dollar naar 400 drachmes per dollar in 29 jaar betekent een waardedaling van ongeveer 8,5% per jaar t.o.v. de dollar.

Tevens staat op deze Noorse site ook een Excel sheet (let op, 4 Mb) met de wisselkoersen naar Noorse kronen sinds 1981. Hoewel ik niet de grote sprongen hierin kan vinden welke ik beschreef, is het wel zichtbaar dat drachme wel zo nu en dan devalueerd.

Spanje is wel een iets ander verhaal dan de Grieken echter. De Spaanse economie is vrij afhankelijk van buitenlandse investeerders, met betrekking tot voornamelijk de bouw in Spanje. Sinds de economische crisis zijn die investeringen opgedroogd en daarmee een groot deel van de Spaanse economie.

Vergeleken met Griekenland, zijn Spanje's problemen meer een resultaat zijn van recente ontwikkelingen van de econmische crisis. De Griekse problemen zijn niet zo zeer door de crisis veroorzaakt, maar meer blootgelegd erdoor.

EDIT : hoewel de drachme pas in 2002 uit de roulatie genomen was, was de waarde van de drachme al in 2000 vastgepind aan de euro
Links Half

Wat Griekenland ook parten speelt, is dat het vroeger in de koude oorlog van groot strategisch belang is, na de oorlog zijn de communisten daar met hulp van Britse militairen verslagen. In het westen is veel aandacht geweest voor de opstanden tegen de communisten in Oost Europa, echter, in Griekenland is een burgeroorlog door het westen doen kantelen in de richting van het westen.

Dat was zo geregeld in Jalta. Op een servetje of iets dergelijks, Europa is verdeeld door Stalin en Churchill.

In de koude oorlog mochten de Grieken de kantjes er van af lopen en ging er geld heen, nu echter word verwacht dat ze steeds meer hun eigen broek ophouden. Maar helaas - ze kunnen niet concureren met het Noorden van Europa.

Inmiddels is na de ingreep van de Europese Unie gisteren de rente die Griekenland moet betalen weer flink gedaald.

Nu wil men in Griekenland orde op zaken gaan stellen, een niet al te snelle daling naar een lagere levensstandaard lijkt de enige manier om voor een aanvaardbare prijs een ineenstorting van dat land te voorkomen.

Maar ja, wie weet gebeurt er iets waardoor de Grieken plots wel competetief worden op de internationale markt. Dan is het hele probleem opgelost.

Overigens is het niet 100% een slecht nieuws verhaal, er liggen ook kansen in Griekenland, zeker nu de Unie zich meer gaat bemoeien met het land en ook blijft lenen. Bijvoorbeeld op het gebied van tourisme, hoe meer welvaartsstijging in Oost Europa, hoe meer tourisme. Maar ook Griekse banken kunnen profiteren.

Het kan eigenlijk alleen maar beter worden daar, als de bevolking min of meer rustig blijft en iemand daar de corruptie gaat aanpakken. Dat gaat wellicht gebeuren nu, want iedereen kijkt de komende jaren naar Griekenland. Dus de komende 20 jaar een hogere groei dan Noord Europa zou ook zomaar kunnen, je weet het gewoon niet.

Indien de zaken daar beter gaan lopen, gaan huizenprijzen stijgen, wil iedereen een huis kopen daar, kan je leven van de waardestijging en is het 2o jaar feest, daarna komt weer de kater.

Terug naar “Politicologie en Economie”