Tevens van wat ik heb gehoord
citaat nodig :
Griekenland had sinds 1973 een "makkelijke" manier om met lonen om te gaan ; gewoon elk jaar ongeacht of het een goed of slecht jaar was, de lonen allemaal met een standaard (hoog) percentage omhoog. De buitenlandse valuta reageerden daar in het algemeen op door om de zoveel jaar de waarde van de drachme weer eens met 40% te evalueren. Het buitenland investeerde daarna in het algemeen weer in Griekenland (de lonen in drachmes waren weer makkelijker te betalen) en de Grieken leerde hier in feite mee te leven.
Een gevolg van deze devaluatie was dat de rentes over Griekse leningen altijd hoog lagen.
Toen kwam de euro in 2000, welke relatief als zeer stabiel geldt gekeken naar Griekse standaarden. Maar loonsonderhandelingen gingen eigenlijk op de oude voet verder ; steeds weer met (te) hoge percentages omhoog.
Een ander effect van de euro was dat het veel makkelijker was voor landen binnen de EU om leningen aan te gaan, tegen gunstige rentes. Waarop Griekenland massaal op insprong door inproportioneel te lenen (zoals nu achteraf blijkt).
Zoals gezegd, dit is het verhaal dat ik begrepen heb en ik heb helaas niet veel bronnen hiervan. De bronnen die ik wel kon vinden zijn natuurlijk
het alom bekende Wikipedia. Let op, van 30 drachmes per dollar naar 400 drachmes per dollar in 29 jaar betekent een waardedaling van ongeveer 8,5% per jaar t.o.v. de dollar.
Tevens staat op
deze Noorse site ook een Excel sheet (let op, 4 Mb) met de wisselkoersen naar Noorse kronen sinds 1981. Hoewel ik niet de grote sprongen hierin kan vinden welke ik beschreef, is het wel zichtbaar dat drachme wel zo nu en dan devalueerd.
Spanje is wel een iets ander verhaal dan de Grieken echter. De Spaanse economie is vrij afhankelijk van buitenlandse investeerders, met betrekking tot voornamelijk de bouw in Spanje. Sinds de economische crisis zijn die investeringen opgedroogd en daarmee een groot deel van de Spaanse economie.
Vergeleken met Griekenland, zijn Spanje's problemen meer een resultaat zijn van recente ontwikkelingen van de econmische crisis. De Griekse problemen zijn niet zo zeer door de crisis veroorzaakt, maar meer blootgelegd erdoor.
EDIT : hoewel de drachme pas in 2002 uit de roulatie genomen was, was de waarde van de drachme al in 2000 vastgepind aan de euro