benb schreef:Ongeveer 1.5 jaar geleden las ik een landelijke enquete over het invoeren van de euro in Denemarken, ingevuld door haar bevolking.
De voorstemmers waren iets van 55% en de tegenstemmers waren iets van 45%. 100% juist weet ik het niet meer, vandaar mijn 'waren iets van'
Vandaag las ik dat er thans 45% voor zijn, 11,2% twijfelt en 43,2 % zegt nu nee.
Het belang van dit soort peilingen moet niet onderschat worden en niet onderschat. Indien de algemene opinie in Duitsland onder experts word dat de Euro in zijn huidige vorm Duitsland minder voordelen, dan regent het binnen de kortste keren adviezen van banken om uit de Euro te stappen en in vastgoedfondsen, Goud en wat al niet meer te stappen. Er hebben deze week al berichten in De Volkskrant gestaan dat dit inderdaad speelt bij onze oosterburen.
Hiermee heeft de heersende opinie onder experts dus veel invloed op de heersende opininie onder de bevolking. Draagvlak voor de Euro is dus tot op bepaalde hoogte te manipuleren. Het is al verre van algemeen als mensen die meedoen aan een dergelijke peiling een vak als Algemene Economie hebben gehad in de opleiding, dus de meeste mensen zullen hun oordeel over de Euro baseren op zaken als gemak op vakantie, op hun perceptie van hoe het met de economie gaat, en het oordeel zal dus ook gebaseerd word op alle informatie die op hun afgegoid word in reclame's, in kranten en op het nieuws.
Verdeeld, verre van éénsgezind, gecompliceerd, simpelweg slecht bestuur bestuur in Brussel plus forse cultuurverschillen en verschillen in regelgeving tussen lidstaten zal de experts steeds sceptischer maken over de Euro. Wat dus zal bijdragen aan stabiliteit van de Euro, is minder verdeeld, meer éénsgezind en minder gecompliceerd bestuur. Dan nog heb je het verschil in regelgeving op lidstaat nivo, indien Brussel nu een vlucht naar voren gaat maken op zoek naar Politieke éénheid in de Eurozone, dan komt het voortbestaan van de Euro nog meer in de gevarenzone, er is namelijk in veel landen geen draagvlak voor verregaande bemoeienis van Brussel met nationale wetgeving.
De nationale agenda regeert, en dát is het grote knelpunt.
Barasso gaf deze week al aan: Meer politieke eenheid, of de Euro opdoeken..... Als het inderdaad zo zwart wit is, dan heeft de Euro zin zijn huidige vorm zijn langste tijd al gehad.