Hee
Ik heb een vraagje over de stuitertijd van een willekeurige bal, wel één die aardig stuitert. Voor het gemak neem ik even een pingpongbal. Nadat ik me heb verdiept in de theorie van een stuiter, kwam ik er achter dat het moeilijker was dan ik gedacht had.
Ik wil het verband tussen de stuitertijd en de tijd kwalitatief kunnen uitdrukken. Hierbij heb ik de stuiterfactor r nodig.
r = Vna/ Vvoor.
Vvoor is volgens mij uit te rekenen met v= -/(2gh). -/ = wortelteken.
Vna is te berekenen door Vvoor te vermenigvuldigen met r.
Het is dus de bedoeling dat ik een experiment ga doen doen om r uit te rekenen, zodat ik deze ook kan gebruiken in een model van de stuiterbeweging. Maar het probleem is dat volgens mij de r steeds groter wordt naarmate de snelheid kleiner wordt. Een echt duidelijk verband hiertussen heb ik niet kunnen vinden. Is er wel een verband te vinden of moet ik aannames maken om het model te versimpelen?
Dan nog een vraagje. Ik kan het zelf niet echt bevatten hoe je de stuitertijd moet afzetten tegen de tijd. De stuitertijd is de tijd tussen twee stuiters. De tijd zelf loopt continu door, maar de stuitertijd is gewoon een bepaalde waarde eens in de zoveel tijd. Waar moet ik die waarde ( de y waarde) plaatsen? Op welke tijd moet ik de stuitertijd zetten?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is. Zelf kan ik dit probleem niet helemaal begrijpen.
Groetjes, Victor