bean schreef:Ik zie het nut van levenslang niet echt in behalve om een voorbeeld te stellen voor anderen. Ik bedoel wat heb je eraan om iemand zijn levenlang op kosten van de staat op te sluiten en dan gaat hij/zij dood zonder iets te kunnen doen met wat hij/zij heeft geleerd.
Mee eens, maar niet iedereen deelt de mening vanuit humanistisch oogpunt om de doodstraf in te voeren. Dus wat gebeurt er dan: men blijft maar doorsukkelen op de oude voet. Het is een maatschappelijk probleem, dus iedereen is dader als slachtoffer van het systeem, wat wij humanistisch noemen.
Ik denk persoonlijk (zoals gepost) dat levenslang minder mensvriendelijk is dan de doodstraf.
Echter, laten we een gedachtenexperiment doen: we voeren een keuze mogelijkheid in: iemand die tot levenslang veroordeeld is geven we de keuze tussen levenslange opsluiting en de dood.
Hoeveel mensen zouden nu voor levenslange opsluiting kiezen en hoeveel voor de dood? Ik denk dat het grootste deel toch voor opsluiting zou kiezen, omdat het leven -zelfs bij levenslange opsluiting- nog zin kan hebben.
Mensen willen als regel -onder normale omstandigheden- niet dood, dus is levenslange opsluiting wat mij betreft wel acceptabel in de extreme gevallen waarvoor deze wordt opgelegd. De doodstraf niet omdat ik vind dat niemand het recht heeft om over leven en dood te beslissen, behalve de persoon in kwestie zelf. Dat is een principiële kwestie en er hoort een andere discussie bij.
Ik bedoel wat heb je eraan om iemand zijn levenlang op kosten van de staat op te sluiten en dan gaat hij/zij dood zonder iets te kunnen doen met wat hij/zij heeft geleerd.
Een gevangenisstraf is niet alleen bedoeld om schulden te overdenken, ook om het onrecht te wreken (om zo wraakneming door familieleden te voorkomen) en om de samenleving te beschermen. Levenslange opsluiting voldoet aan die laatste twee punten.