Philoneiros
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek

Gisteravond belandde ik al zappend in het 3de van Prokofieff, met Abbado en de in China geboren pianiste Yuja Wang. Ik was danig onder de indruk en keek even op internet naar meer info over haar. Dan zit je al gauw op youtube en daarbij val je dan wel van de ene verbazing in de andere. Wat een onwaarschijnlijke virtuositeit, niet te bevatten bijna. Als toegift op het 3de speelde ze even de Bumble Bee in een bewerking van Cziffra:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

En hier - een kind nog - Op.10 nr.4 van Chopin, toch een etüde waar menig conservatoriumstudent z'n vingers op breekt:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Er is ontzettend veel meer, volg de links op youtube en verbaas jezelf. Hier nog ééntje, Turkse Mars à la Volodos, gewoon in haar studeerkamertje:

Sommige mensen lijken niet van deze aarde ](*,)
JanvdH

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en kwam er al googelend achter dat er in dit forum geïnteresseerden zijn in klassieke muziek. Zelf ben ik een fervent liefhebber van klassieke muziek en ik heb deelgenomen aan een luistergroep die geheel vrijblijvend bij elkaar kwam om ... simpelweg klassieke muziek te luisteren. Relaxed, wat mijmerend over wat we allemaal gehoord hebben, zo af en toe gezameniljk een concert bezoeken, enfin, je snapt 't allemaal wel, denk ik.

Door allerlei omstandigheden is het groepje uit elkaar gevallen (overlijden, verhuizingen e.d.) en ik peins erover om weer eens zoiets op te starten, als er ten minste gelijkgestemde zielen op dit forum zijn. Nogmaals: geen oeverloos getheoretiseer, gewoon ... luisteren, da's soms al een kunst op zich ;-))

Ik heb een ongelooflijk grote verzameling klassieke muziek: duizenden CD's (veelal MP3 formaat), honderden DVD's met opera's, balletten, concerten etc., veelal opgeslagen op harddrives, makkelijk transportabel, makkelijk te gebruiken. En een uitstekend startpunt voor een luistergroep. <knip> De catalogus is zo uitgebreid omdat ik de "bibliothecaris" van de luistergroep was, en voor een fatsoenlijke, inzichtelijke catalogis moest zorgen die gebruikt kon worden om de programma-avonden samen te stellen.

Wellicht dat we zo tot iets fraais kunnen komen dus: zie je iets in een luistergroep, laat 't weten.

JanvdH
JanvdH

317070

Wellicht dat we zo tot iets fraais kunnen komen dus: zie je iets in een luistergroep, laat 't weten.
Leuk initiatief. Misschien kun je beter ook even vermelden waar dat geologisch ergens zou moeten plaatsvinden? De mensen die je berichtje hier lezen komen namelijk uit heel Vlaanderen en Nederland (en verder). :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
JanvdH

Goed dat we een moderator hebben ;-)

Destijds in het groepje luisterfanatiekelingen waren de bijeenkomsten om toerbeurt geregeld, en dat betekent dat we dan eens in Nijmegen, dan in Den Haag etc. waren.

Ikzelf woon in een dorpje bij Arnhem (Huissen) dus dat kan als "starting point" voor het initaitef dienen.
JanvdH

Lancelot

Een echte aanrader is: "Heart of Courage" gecomponeerd door: two steps from hell. Deze prachtige muziek komt voor in de film "simon and the Oaks".

Terug naar “Sciencetalk café”