Oké, ik weet dat ik nieuw ben op dit forum, en ik weet dat mijn geboortejaar ook niet echt voor mij pleit, maar om nu meteen te zeggen dat ik gebanned moet worden als ik zeg dat jagers positief zijn voor de natuur?
Kijk, als er geen mensen waren, waren jagers natuurlijk niet nodig, dan zou het ecosysteem zichzelf wel in stand kunnen houden, maar omdat er mensen zijn, is het ecosysteem zwaar verstoord. Ongedierte krijgt de overhand doordat ze goed kunnen leven van het afval van mensen en de onnatuurlijke mogelijkheden om nesten te maken en (teveel) nageslacht voort te brengen. Doordat er teveel ongedierte komt, is er meer voedsel nodig (ervan uitgaande dat het carnivoren/omnivoren zijn: jonge dieren, eieren, etc.) en worden vogels en kleine zoogdieren hier het slachtoffer van. Als er teveel ongedierte komt, komen er natuurlijk ook meer dieren die op dat ongedierte jagen, neem vossen en wilde katten. En ook daar worden de vogels en de kleine zoogdieren weer de dupe van. Daardoor word het ecosysteem nog wankeler en worden bepaalde diersoorten die zich niet goed kunnen verweren met uitsterven bedreigd (weidevogels). Jagers zorgen er juist voor dat die dieren niet de overhand kunnen krijgen (en daardoor ook nog eens zichzelf kapot maken) maar zorgen er wel voor dat er genoeg overblijven om een gezonde populatie te behouden.
Just my five cents,
Dennis