Ik weet dat hier al vele topics over zijn gemaakt, maar ondanks dat is mij iets niet helemaal duidelijk. Om het onderwerp te introduceren heb ik eerste en ander voorbeeld.
Ik begrijp als een zware massa en lichte massa even snel bewegen de zware massa meer kinetische energie heeft:
Het schijnt zo te zijn dat een lichte auto sneller kan optrekken dan een zware auto (hetzelfde geldt voor het afremmen)
Maar beide auto's zetten zichzelf af ten opzichte van het asfalt. Nu kan een zware auto zichzelf 'harder' afzetten omdat deze auto zwaarder is en harder op de grond drukt.
Dus als beide moren in de auto het benodigde vermogen net zo snel kunnen leveren kunnen beide auto's lijkt mij? net zo snel optrekken?
Dit voorbeeld kan gezien worden als het wegtrekken van een tafelkleed en dat het servies blijft staan.
Beide objecten accelereren dan toch even snel door de de versnelling die wordt opgewekt door de wrijving tussen tafelkleed/plaat en object?
Willen jullie aangeven waar ik de fout in ga, of klopt dit gewoon?
De enige reden dat een zware massa langer zou blijven staan op een tafelkleed dat (snel) weggetrokken wordt zou naar mijn inzien dan het verschil in dynamische wrijvingscoëfficiënt kunnen zijn door verschil in vlaktedruk.