Om maar weer even een nuancering er tegenaan te gooien: een allochtoon is niet hetzelfde als een buitenlander. Een allochtoon is iemand die uit het buitenland afkomstig is maar inmiddels ook de Nederlandse nationaliteit aangenomen kan hebben. Plus dat in het onderzoek waar dit topic over gaat ook nog eens gesproken wordt over de nakomelingen van die (genationaliseerde) allochtonen. 2e en 3e generatie dus. Die mensen kún je niet het land uitzetten, al zou je het wilen. Dat zou een grondwetswijziging behoeven en ik mag hopen dat ik de tijd niet meemaak dat Nederland zo'n grondwetswijziging doorvoert.
wvz schreef:In het rapport gaat het om niet-westerse allochtonen. Dat zijn geen buitenlanders per se. Als ze een Nederlands paspoort hebben zijn het Nederlanders. En in Denemarken kunnen Denen (Deens paspoort bezitters) net zo min als in Nederland het land uitgezet worden.
Wanneer niet westerse immigranten met een Nederlands paspoort (Nederlanders dus) na een vergrijp het land zouden kunnen worden uitgezet (en blonde blanke Nederlanders niet) is er, zoals Ger al aangaf, sprake van discriminatie op basis van ras of geloof of huidskleur of wat dan ook, en daarvoor is een grondwetswijziging nodig. En wel één die Nederland zou veranderen in een grimmig en, althans voor mij, onleefbaar land.
@ger - @wvz
Ik begrijp die nuanceringen wel en ook de juridische beginselen wel, maar wat ik wil aangeven is dat er hier anders wordt gedacht dan in nederland.
Wetten kun je ook veranderen als dat beter is.
Edit:
Als er één land is die aktief en passief hulp biedt en heeft geboden aan deze doelgroepen dan is dat Denemarken wel.
Voorbeeld. Men heeft in de jaren 60 of zo een compleet ziekenhuis in Afrika (weet niet meer welk land) gebouwd, volledig ingericht, artsen en verpleegkundig personeel opgeleid. Toen men vertrok liep alles op rolletjes,