Tja, de volgende vragen/situaties hebben volgens mij puur te maken met de wet van behoud van impuls en de wet van behoud van impulsmoment. Zou iemand nadere uitleg kunnen geven van wat er nou precies gaande is?
1. Vraag: Stel je staat stil in de ruimte en er werken geen krachten op je. Is het mogelijk om achterover te draaien (soort van salto)? en daarna weer rechtop stil te staan in de ruimte?
theorie: Als ik de wet van behoud van impuls(moment) goed begrijp. Is dat mogelijk zolang een ander deel (van je lichaam) maar in de tegengestelde richting gaat draaien.
2. Vraag: is de wet van behoud van impuls en wet van behoud van impulsmoment niet hetzelfde? Hiermee bedoel ik eigenlijk dat draaiimpuls en impuls in elkaar kunnen overgaan.
voorbeeld: Stel je hebt een wiel in de ruimte die draait en een plank die het wiel aan de onderkant raakt. Dan zal die plank toch niet gaan draaien maar een momentum krijgen? en het wiel zal wat van zijn draaiimpuls verliezen toch?
3. Vraag: *Als ik vraag 2 fout heb*. Waarom kan een impulsmoment dan omgezet worden in een tegengestelde impulsmoment.
voorbeeld: Bal 1 draait om zijn as in de ruimte en een bal 2 staat stil maar is vlak in de buurt. Door de aantrekkingskracht komen ze naar elkaar toe en raken ze elkaar aan. nu zal bal 2 de andere kant op draaien.