robuLAB
Artikelen: 0

Matlab: detecteren wanneer men het venster wil sluiten

Weet iemand hoe je kan detecteren of een gebruiker op het x-je geklikt heeft om het venster (GUI-venster, niet geheel Matlab) te sluiten? Zodoende je een melding kan geven en de gebruiken kan vragen of hij zeker is van zijn keuze.

Ik weet dat dit mogelijk is. Er stond een hele goeie tutorial hiervoor op Blinkdagger, maar helaas is die site momenteel offline.

Alvast Bedankt
Bart

Re: Matlab: detecteren wanneer men het venster wil sluiten

Code: Selecteer alles

fh = figure();

set(fh, 'CloseRequestFcn', @close_event);

function close_event(src,evnt)

% User-defined close request function 

% to display a question dialog box 

selection = questdlg('Close This Figure?',...

'Close Request Function',...

'Yes','No','Yes'); 

switch selection, 

case 'Yes',

delete(gcf)

case 'No'

return 

end

end
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
robuLAB

Kan je mij ook zeggen waar ik deze code in mijn programma moet plaatsen? Als ik ze er op het einde bijplaats dan rekent matlab fh = figure() en de set-instructie tot de vorige functie. Ik heb geprobeerd in de openingsfunctie maar dat lukt ook niet.
physicalattraction
Moderator

In principe maakt het niet uit waar je het plaatst. Bijvoorbeeld als je GUI een functie is:

function myGUI

[...]

fh = figure();

[...]

[...] % Bart's code here

end

end	% of function myGUI
Het is vergelijkbaar met een callback function wanneer je op een button klikt, alleen heet hij hier niet CallbackFcn, maar CloseRequestFcn.
robuLAB

Het betreft idd en GUI-code. Het probleem is dat in de gegenereerde GUI-code de functies door matlab niet met een "end" afgesloten worden. Het gevolg is dat een functie blijft lopen tot hij een andere functie tegenkomt.

Als ik dus "function close_event(src,evnt)" gebruik dan rekent hij alles ervoor tot een andere functie (zoals fh en de set-instructie) waardoor ik er niet in slaag om bart's code te doen werken.

Ik kan natuurlijk al mijn functies met een "end" beëindigen, maar ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om dit op te lossen zonder overal een "end" in te voegen.
physicalattraction
Moderator

Hmm, dan zou ik het niet weten. Ik sluit altijd al mijn functies af met end. Ik dacht zelfs dat dit syntax-matig verplicht was, maar als jij het zonder doet klaarblijkelijk niet dus. Alles afsluiten met end lijkt me wel een nette(re) manier van programmeren.
robuLAB

Je kan werken zonder "end" enkel als je geen nested loops hebt. Om verwarring te vermijden laat matlab echter niet toe dat je de 2 notaties door elkaar gebruikt. Dus eens je nested loops hebt ben je verplicht alles af te sluiten.

Ik heb nu alles afgesloten maar krijg nog steeds niet het gewenste resultaat. Als ik bart's code gewoon onderaan mijn m-file plak krijg ik de foutmelding dat f = ... en de set-instructie niet in een function staan. Indien ik de code in een andere functie plaats dan krijg ik ofwel een endless loop wanneer ik het in de openingfcn plaats of een waslijst aan foutmeldingen wanneer ik het in een andere functie plaats.

Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
physicalattraction
Moderator

Begint de eerste regel van je m-file met het woord "function"? En eindigt het met "end"? Ik heb nu geen Matlab bij de hand, maar het volgende moet gewoon werken:

function myGUI

fh = figure()

% User-defined close request function 

% to display a question dialog box 

selection = questdlg('Close This Figure?',...

'Close Request Function',...

'Yes','No','Yes'); 

switch selection, 

case 'Yes',

delete(gcf)

case 'No'

return 

end

end
In je command window run je vervolgens myGUI en er moet een venster verschijnen. Let dus op dat je de functie close_event genest hebt in de functie myGUI.
robuLAB

Ik heb mijn GUI gemaakt met de GUIDE functie. Mijn m-file begint dus inderdaad met "function" en eindigt met "end". Maar de 2 zijn niet met elkaar verwant. het betreft hier geen nested functions, maar verschillende losse functies in 1 file

indien ik er wel nested functions van maak, krijg ik opnieuw een waslijst aan fouten. Fouten met betrekking tot lege functies en met betrekking tot fh=figure().

Ik vermoed dat ik figure(naam_van_mijn_m-file) moet schrijven (zonder .fig). Klopt dit?

Terug naar “Informatica en programmeren”