Hoi,
ik zal me even voorstellen ik ben Bart 17 jaar en geintereseerd in (Moter)techniek.
Ik had een vraagje, Ik zit al een poosje te denken om een platbodem bootje te bouwen.
Omdat ik erg van varen hou. En helemaal van de snelheid van op het water. Mijn plan was om het de kleinste maat te maken, of te kopen en te veranderen. Dat word best een project. Dus dacht ik dan maak ik het nog specialer. Ik maak een hydroplane achtig bootje.
Maar kan dit? Ik heb een 15pk buitenboord motor, en met een snelle schroef achter een platbodempje haal je 65+ km/h. Het principe van een hydroplane is dat hij voor 2 drijvers heeft waarop hij drijft bij langzaam varen. En die net nog het water raken met snelheid. Daar tussen zit de boot wat opzichzelf een soort vleugel is. Door snelheid te maken Perst er lucht tussen de drijvers onder de boot zodat alleen de moter en de drijvers het water nog raken.
Nu is me vraag. Is dit mogelijk met die snelheid? krijg je er genoeg lucht onder. werkt dit in het klein of echt alleen in het groot?
Groetjes Bart