Ik beschouw de beginsituatie: 1 tandwiel dat draait en 1 tandwiel dat niet draait.
en de eindsituatie: de twee tandwielen zitten tegen elkaar en draaien dus in tegengestelde richting.
Als referentiepunt/oorsprong kies ik het punt waar de tandwielen in elkaar haken. Zodat het totale impulsmoment (vanwege de symmetrie) in de eindsituatie mooi 0 is.
Datzelfde punt moet ik dan ook gebruiken voor de beginsituatie. Het impulsmoment is nu
\(\vec{L}=\vec{r}\times\vec{p}\)
. Maar nu is het totale impulsmoment niet gelijk aan 0...
Poging tot verklaring: L is niet behouden want er is een krachtmoment werkzaam. Het eerste tandwiel drijft het tweede aan. Een situatie zonder krachten zou je alleen krijgen als het tweede tandwiel al draaide in de beginsituatie en dan maakt het niet uit of hij vervolgens aanhaakt bij tandwiel 1...
Maar ik zeg poging tot omdat het me toch nog niet helemaal lekker zit... als ik 1 draaiend tandwiel heb, of nog beter:
ik sta op straat en er rolt een voetbal op mij af.
Die bal heeft een zeker impulsmoment tov van mij als hij 10 meter van me af ligt. Maar een ander impulsmoment als hij nog maar 5 meter bij me vandaan is... ? (de bal rolt met constante snelheid; er is geen krachtmoment werkzaam)
](*,)
[EDIT]
Dan koppelt men die aan een ander tandwiel en neemt dit een deel van de rotatie-energie over en draait dan rond in tegengesteld richting.
Qua energie is er inderdaad niets aan de hand. Maar L zou qua grootte en richting behouden moeten blijven. Daar zit het probleem... (bij mij ten minste).