Sorry Ypsilon de BE vermelding was mij niet opgevallen.
Je hoeft je daar niet voor te excuseren: je vroeg of het BE/NL was, en ik gaf aan dat het topic getagd was ](*,)
Het ging mij niet hoofdzakelijk om het ethische en juiste statistische verhoudingen.
Maar die zijn wel belangrijk natuurlijk: als de wet gebaseerd wordt op uitzonderingen, worden veel meer mensen tekort gedaan.
E.Desart schreef:Als een man wel verlangt naar dat kind, is hij wettelijk afhankelijk van de vrouw of hij zijn eigen kind wel degelijk officiëel kan erkennen als zijn kind.
Omgekeerd kan een dergelijke situatie misbruikt worden door vrouwen. Mijn vraag: hoe zit dat wettelijk?
Tja, hoe dit in de praktijk uitpakt weet ik niet, maar volgens de wet moet buiten het huwelijk de moeder van het kind inderdaad toestemming geven voor de erkenning van het kind door de vader... Ik denk dat weigering van erkenning meestal wel met reden zal gebeuren. Ik geloof i.i.g. niet dat vrouwen hun kinderen en wettelijke beschermingsmechanismen met regelmaat gebruiken om mannen een kloot af te trekken. Vanaf 12 jaar beslist het kind trouwens mee.
Trouwens dat kinderen vaker achterblijven bij de moeder heeft ook te maken met de voorkeur van toewijzing aan de moeder (niet steeds). Het kan anders, maar is noch steeds het dominante denk- en beslissingspatroon.
Dat klopt niet. Als de rechter beslist, is co-ouderschap tegenwoordig de norm na scheidingen. Men neemt slagstoots aan dat dat wel het beste zal zijn voor het kind (zonder onderzoek naar wat de kinderen zelf het liefste willen). In dergelijke regelingen zijn de kinderen vaak wel een groter deel van de tijd bij de moeder, maar of dat dan weer zo'n cadeau is voor haar, is ook maar de vraag (onderzoek toont alweer aan van niet). Een impliciete voorkeur voor toewijzing aan de moeder komt ook niet uit de lucht vallen: in de meeste "kerngezinnen" (mamie, papie, kindje, stabiele relatie) draagt de moeder, willens nillens, het grootste deel van de zorg. Dat wordt nog steeds als de meest "normale" (zowel statistisch als normatief) situatie gezien in onze maatschappij. Maar na een scheiding zou het plots niet meer normaal zijn... Tja.
Als ik dan ook even uit eigen ervaring mag spreken... Je weet uit wat voor gezin ik kom, Eric. (
Verborgen inhoud
Als iemand wil weten waar ik het over heb: je mag me pb'en, ik zie dan nog wel of ik zin heb om het uit de doeken te doen.) Mijn vader voelt zich nu ook tekort gedaan in zijn rechten.
Pardon my French, maar:
-
Spoiler: [+]
- **** THAT ****.