Henk van Haaster
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 09:17

Fietswiel diameter

Mountainbikes hebben wielen met een kleinere diameter (26 inch) dan racefietsen (28 inch).

De laatste tijd rijden sommige mtb-ers ook op iets grotere wielen. Reden: "grotere wielen rollen beter"

Wat is de natuurkundige wet achter dat 'beter rollen"?

Er is natuurlijk ook nog zoiets als wendbaarheid. Zijn fietsen met kleinere wielen wendbaarder? Kun je met een draaiend, kleiner voorwiel beter/sneller sturen? Wat is de natuurkunde daarachter?

Alvast hartelijk bedankt.

Henk
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Fietswiel diameter

Wat is de natuurkundige wet achter dat 'beter rollen"?
Een groter wiel heeft minder last van oneffenheden in de weg. Je merkt dit b.v. aan winkelwagentjes. Die hebben kleine wielen die blijven steken achter elke steen die scheef ligt. Een fietswiel rolt daar zonder veel problemen overheen.

Nou kan je fietswielen niet oneindig groot maken. Als praktisch optimum zijn ze uitgekomen op 26 à 28 inch. Dat zijn dan ook de meest voorkomende diameters. Engelse fietsen hadden (hebben?) vaak een wieldiameter van 27 inch.
Kaspace
Artikelen: 0
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 mei 2009, 11:02

Re: Fietswiel diameter

Een wiel zakt iets weg in de ondergrond en werpt a h w zijn eigen dam op. Hoe groter het wiel des te meer is de belasting verticaal gericht.

Misschien zijn de dagen van het wiel wel bijna geteld. In de robotica zie je duidelijk de trend naar stappen in plaats van rollen. Stappen kost minder energie, maar is mechanisch veel ingewikkelder.

Deze Animaris Rhinoceros weegt 3000 kg en wordt op handkracht over het strand geduwd Animaris Rhinoceros

Loopmachines

Terug naar “Klassieke mechanica”