ik ben op zoek naar applets over de laser
bijvraagje: De penlaser straalt fotonen uit in fase waarvan je dus een rood puntje ziet op de want van een muur ofzo, maar bestaan geen lasers waarvan je de rode lichstraal compleet ziet?
Moderator: physicalattraction
En dat wil wat zeggen...Begin dit jaar heb ik een colloquium bijgewoond van Prof. Dr J. Odeurs van de KU Leuven. Zijn conclusie was dat gamma-lasers niet mogelijk waren. De beargumentatie lag echter ver boven mijn niveau en heb daar dus ook niks van begrepen.
Als ik je juist begrijp bedoel je dat je mooi de laserstraal ziet lopen door de lucht? In principe zie je die laserstraal enkel op de muur, wanneer het licht gereflecteerd wordt en op je oog valt. Nu kan je de lichtstraal door de lucht zien lopen als er veel stofdeeltjes of dergelijke in de lucht hangen. Schijn maar in het donker eens met een zaklamp in de lucht, en doe hetzelfde als het donker en mistig is. Als er mist hangt, worden de fotonen uit je lichtbundel verstrooid door de mistdeeltjes, de damp, anders blijven ze rechtdoor gaan, en zullen ze niet op je oog vallen.bijvraagje: De penlaser straalt fotonen uit in fase waarvan je dus een rood puntje ziet op de want van een muur ofzo, maar bestaan geen lasers waarvan je de rode lichstraal compleet ziet?
Begin dit jaar heb ik een colloquium bijgewoond van Prof. Dr J. Odeurs van de KU Leuven. Zijn conclusie was dat gamma-lasers niet mogelijk waren. De beargumentatie lag echter ver boven mijn niveau en heb daar dus ook niks van begrepen.
Ik heb zelf een tijdje met zo'n apparaat gewerkt (589 nm dye laser), en dat kan soms best pijn doen als je je hand in de straal krijgt.. Vooral als je nietsvermoedend spiegeltjes staat uit te lijnen, terwijl je hand ondertussen in de bundel hangt.. Bij een paar honderd milliWatt valt het nog wel mee, maar als je bij een Watt in de buurt komt brand je al gauw door vanalles heen..Ik denk niet dat een 600mWatt laser op batterijen loopt, verder kun je ermee door mensen heen branden. Lijkt me geen goed idee.
Ik denk ook niet dat een 600 mW laser op baterijen werkt. Maar een 15 mW (IR) laser zit wel in een discman, dus zo'n groot verschil is het nu ook weer niet.Ik denk niet dat een 600mWatt laser op batterijen loopt, verder kun je ermee door mensen heen branden. Lijkt me geen goed idee.
uit http://www.ehrs.upenn.edu/programs/laser/l...ser_manual.html laser safety manual, gepikt van het internet.Class 3b lasers and laser systems have an accessible output between 5-500 mW for continuous wave lasers and < 0.125 J within 0.25 second for a pulsed laser. Class 3b lasers and laser systems pose a serious eye hazard from viewing the direct beam or specular reflections.
Class 4 lasers and laser systems have an accessible output > 500 mW for a continuous wave laser and > 0.125 J within 0.25 second for a pulsed laser. Class 4 lasers and laser systems pose a serious eye hazard from viewing the direct beam, specular reflections and diffuse reflections. Class 4 lasers and laser systems also pose skin and fire hazards.