Ik heb het volgende idee.
Jaarlijks komen enige duizenden mensen in de problemen door dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.
Zeker in economische crisistijd en met de dreigende maatregelen mbt. de rente aftrek in het vooruitzicht zal dit best nog wel vaker voorkomen.
Ik ben van mening dat dit zowel voor de getroffen individuen als voor de macro economie een slechte zaak is. Zelfs de betrokken bank loopt een niet onaanzienlijk risico op nadeel..
Daarom stel ik voor banken een wettelijke verplichting op te leggen tot het onder voorwaarden aanbieden van een sale lease back optie.
De bank wordt daarmee gehouden op de te executeren woning eerst zelf een bod te doen. Dat bod bedraagt ten minste een bepaald percentage van de WOZ waarde danwel de nog openstaande hypotheekschuld of iets daartussen in.
Laten we voor het gemak uitgaan van het gemiddelde tussen de hypotheekschuld en 90% van de WOZ waarde. Let wel, dan zou als de hypotheekschuld hoger is dus ook meer moeten worden geboden dan die 90%
Dit ligt overigens niet vast, aan deze variabelen is nog heel wat te sleutelen.
De bank is vervolgens gehouden de woning aan de huurder te verhuren op basis van de regels die gelden in het normale huurrecht.
De bank heeft het voordeel dat de lopende bron van inkomsten niet geheel wegvalt( in plaats van rente krijgen ze nu huur) en dat ze een goede kans heeft de woning binnen niet te lange tijd alsnog met winst weer te verkopen.
De tweede regeling die ik voorstel voor de verbetering van de woningmarkt is het invoeren van de optie naar iedere huurder toe om naar keuze voorzover hij wil en er geld voor heeft een bepaald bedrag bovenop de huur te betalen om daarmee een deel van de eigendom van de woning te verkrijgen.
Het exacte percentage dat de huurder verkrijgt per euro in relatie tot de waarde van de woning wordt wettelijk vastgesteld.
Zodra de huurder een percentage van de woning in eigendom heeft zal natuurlijk de huurprijs daaraan in zijn voordeel worden aangepast.
Als de verhuurder de woning verkoopt dan kan de huurder naar wens cashen of de reserve laten overzetten. Hij kan dit bij verhuizing ook doen. Dan wel cashen, dan wel de reserve meenemen naar het volgende huis.
De reserve kan natuurlijk ook worden gebruikt indien de huurder koper van het huis will gaan worden. Dan wordt de reserve afgeboekt op de koopprijs.
Ik denk dat de lopende reserve moet worden vastgesteld in procenten(of promilles) van de woningwaarde. Pas op het moment van meenemen of cashen wordt dat omgerekend in echt geld. Hierdoor wordt een inflatiecorrectie ingebouwd. Eventuele bevoordelingen of benadelingen van partijen kunnen worden voorkomen door de wettelijke omrekenfactor bij het aankopen van stukjes reserve juist in the stellen.