koalabreda
Artikelen: 0

Kwadratisch oppervlakte moment, massatraagheidsmoment en statisch moment

Beste collega's,

Ik zit met een probleempje. Ik ben voor een type staalprofiel (sigma profiel) een tabel aan het opstellen met profiel gegevens. Nu loop ik vast op een paar dingen...

Ik raak een beetje in de war met de verschillende traagheidsmomenten die er zijn. Zo zijn we in Nederland gewent te rekenen met een, door ons traagheidsmoment genoemd, kwadratisch oppervlakte moment ten opzichte van een bepaald as om een balk op buiging te toetsen. Daarnaast kennen we nog het massatraagheidsmoment dat rekening houd met een rotatie.

Heb ik het goed begrepen zoals boven omschreven of ga ik hier ergens de mist in?

Uit rusland is mij gevraagd het 'geometrical moment inertia' te verstrekken. Hier wordt het kwadratisch oppervlakte moment mee bedoeld neem ik aan?

Als laatste is het mij nog niet gelukt om het statisch moment (Sy) te bepalen. Hiervoor moet geïntegreerd worden wat niet echt mijn sterke kant is. Heeft iemand tips om dit te bepalen?

Alvast bedankt!

Mvg,

Koalabreda
oktagon

Re: Kwadratisch oppervlakte moment, massatraagheidsmoment en statisch moment

Ik zocht wat op in mijn leerboek van Romijn-Horseling en uit een engels leerboek -Duncan cs-tbv.je rus:

De tweede lading kwam wat anders uit mijn computer,maar is goed leesbaar te maken.

Succes!
Bijlagen
Traagh
Traagh 1483 keer bekeken
statisch_moment_20001
(78.21 KiB) 435 keer gedownload
statisch_moment0001
(798.52 KiB) 583 keer gedownload
koalabreda

Re: Kwadratisch oppervlakte moment, massatraagheidsmoment en statisch moment

Geweldig!

Ga het eens even uitprinten en doornemen.

Bedankt voor de moeite!

](*,)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”