Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De dobberende Cilinder

Ik heb het maar even nagerekend en je hebt helemaal gelijk!

De neerwaartse druk is altijd groter dan de A-kracht, helemaal als de bovenkant van de cilinder onder het vloeistofniveau zit.

Op een diepte van 73 cm ondervind de cilinder al een neerwaartse kracht van ca 7,3 kg tgv hydrostatische druk aan de bovenzijde van de cilinder. Hierbij komt de zwaartekracht van 0,4 kg (4 cilinders) plus het gewicht van de gevulde compartimenten. Als ik de compartimenten op 0,5 cm stel, komt er 0,1 kg bij (2 tussencompartimenten zijn volgelopen in het voorbeeld). plus het drukverschilletje van 2x0,5 cm water.

Buiten beschouwing vallen de zijwaardse druk op de cilinder en de atmosferische druk.
Stephaan

Het is fijn dat je vindt dat mijn redenering steek houdt. Ik heb deze namiddag een toestelletje bedacht dat zeer op dat van jou gelijkt en dat voor mij veel beter dan met een totale krachten-balans, meer intuitief, laat voelen waarom dergelijke dingen veroordeeld zijn om door de bodem geduwd te worden . Ik zal dat vanavond opsturen en heb dan graag je mening erover.
Archimedes

Bedankt voor al jullie reacties,

Stephaan, ik ben erg nieuwsgierig naar je toestelletje.

Ik heb voor mijzelf de heleboel eens uitgetekend en ben tot de conclusie gekomen, dat (om iemands woorden te lenen) dergelijke dingen veroordeeld zijn om door de bodem geduwd te worden.

Morgen maar weer een nieuw projectje...
Stephaan

Het "ding" dat ik in gedachten gemaakt heb steunt op het beginsel : de sterkste touwtrekker wint altijd en de touwtrekker die het diepst onder water zit is altijd de sterkste.

Mijn masjientje is natuurlijk nog altijd een lege cylinder waar iedere decimeter hoogte een volume heeft van 1Liter. Dat wil ook zeggen dat zijn horizontale doorsnede 1 vierkante decimeter is. Het water is nog altijd 1meter diep. De cylinder zelf weegt maar enkele grammen.

De langste vertikale cylinder die ik onder water kan maken is dan 1 meter en heeft een opwaartse archimedes kracht van 10 kg. Voorlopig even inbeelden dat er geen gat in de bodem vh aquarium zit aub.

Als ik nu bij voorbeeld een cylinder neem van 85 cm hoogte zal die alleen maar verikaal onder water willen blijven als ik de onderkant ervan met een touwtje van ten hoogste 15 cm vast maak aan de bodem vh aquarium. In dat touwtje zit nu een kracht van 8,5kg.

Dan bekijk ik vervolgens de waterdrukkracht die op de bodem zit. Voor een kolom van 1meter hoog is die kracht 10 kg per vierkante decimeter. Als ik de vierkante decimeter van de bodem waar het touwtje aan vastzit nu lossnijd zal dat bodemstukje het winnen en loopt het water weg.

Opdat de zaak er helemaal zoals jouw project zou uitzien kan ik, (vooraleer ik het bodemstukje lossnij) mijn 85cm cylinder nog even verlengen met een stukje van 15 cm waar zijdelings gaatjes in geboord zijn. Dat verandert aan het geheel nix maar nu zal de ganse cylinder door het gat gaan als ik het bodemplaatje lossnij.

Voor mijzelf is dat veel duidelijker dan met berekeningen. Wat zijn je bedenkingen hierbij aub?
Archimedes

Ik ben bang dat je verhaal pijnlijk duidelijk is. Met name dat van de touwtrekkers.

Ik denk dat we weer wat anders gaan bedenken :shock:

Terug naar “Natuurkunde”