R136a1 is de grootste ster die men tot nu toe ontdekt heeft. Ik ben zelf een hobby-ist in sterrenkunde en zou mij graag wenden tot mensen met wat meer expertise. Je leest hier en daar via google dat de ster 265 zo groot is als de zon en 300 tot 320 keer zo zwaar is als de zon.
Eerste vraag. Wat bedoelt men met "groot" : gaat het hier over de "diameter" of het "volume". Want als men het over de diameter heeft dan is het volume 265 tot de derde maal zo groot.
Tweede vraag. Ik begrijp evenmin wat men bedoelt als men over "zwaar": gaat het hier over de inerte massa of moeten wij met (grotere) zwaartekracht van de ster rekening houden? Dezelfde interte massa weegt immers 5 keer zoveel als de zwaartekracht vijf keer zo groot is als op aarde. Gaat het gewoon om de weerstand die het lichaam vertoont als men het zou willen verplaatsen of gaat het om het gewicht dat op de weegschaal ter plaatse zou verschijnen? Ik ben wel op de hoogte dat de inerte massa en de zware massa dezelfde is. Ik wil enkel weten of met de term "zwaar" ook de grotere zwaar-tekracht in rekening neemt.
Derde vraag. Wat buiten kijf staat, is dat de massadichtheid van de ster veel groter is dan op aarde door de grotere zwaartekracht. In die zin lijkt mij de verhouding 300(tot 320) massa /265 volume te gering. Wie helpt mij verder?
Vierde vraag. Ik dacht dat de huiige modellen dat niet toestonden: dat de ster met andere woorden zou moeten invallen tot een compacte neutronenster en/of via de explosies die hieruit ontstaan een deel van haar massa afstoten. Wat is verkeerde met deze modellen en hebben de fouten binnen deze modellen een impact op theorieën als zwarte gaten en de big bang?