frank85
Artikelen: 0

Berekenen afdracht schuin dak

Hallo,

Hoe kan ik de afdracht van een 45 graden schuindak (met bijvoorbeeld een gewicht van 10kn/m) berekenen wat op een stalen ligger rust? Ik weet dat ik het moet ontbinden, maar hoe en wat begrijp ik niet. Wie kan mij op weg helpen?

vr.gr. F. Willems
bessie

Re: Berekenen afdracht schuin dak

Wat versta je onder afdracht? Krachten? Gewicht? Komt er sneeuw op het dak te liggen? Is de ligger horizontaal, als trekbalk, zeg maar als basis van de driehoek? Of steunt hij het dak van muur tot nok (zal wel niet want dan zou je ws. spant zeggen). Sluit het dak precies boven de muur aan, of steekt de ligger buiten de muur uit? (Misschien kun je even een tekeningetje maken).
frank85

Hallo,

De balk komt horizontaal op een dragende wand te liggen.
Doorsnede
Doorsnede 2133 keer bekeken
Hoe kan ik de krachten op het dak (eigen gewicht van het dak) ontbinden naar de balk toe? Ik heb nu een schuine kracht. Deze kracht moet ontbonden worden naar een verticale kracht op de balk. De vraag is hoe dit te doen.

De breedte van de balk incl oplegging is 4250mm.

(Bij de berekening van de balk: moet ik nog rekening houden met eventueel een last die onder de balk komt te hangen? denk aan een schouw voor een afzuigkap)

Bedankt voor het snelle reageren.

Groet Frank
bessie

Ik neem aan dat je wilt verbouwen, en dat soort vragen mag eigenlijk niet worden beantwoord i.v.m. aansprakelijkheid. Wat ik zeg is dus onder dat voorbehoud. Ik ben bovendien niet op de hoogte van precieze voorschriften hoewel ik wel enige ervaring heb met constructies en bouw.

Maar je hoeft geen rekening te houden met het dak bij de berekening van je balk. Het gewicht van het dak rust op de muur, waarbij de ligger alleen trek- en drukkracht levert om de muur te steunen. Deze liggers worden daar niet op berekend. Je hoeft alleen rekening te houden met het wandje dat blijkbaar op de vloer boven de ligger komt te staan.

Hiervoor gebruik je een schematische belasting van het gewicht van het wandje, gedeeld door zijn lengte, maar werkend over de hele balklengte. Dus je rekent met een wand over de hele lengte van de ligger. Voor de berekening zou ik even op het forum kijken, er is pas een H-balk berekend. Deze was 2m lang, dus moet je even de formules omrekenen naar een twee keer zo grote lengte. Succes,
oktagon

Bessie's opmerking over het gewicht van de kap zit er naast,deze telt absoluut wel mee als de gordingen wel op de wand en dus op de balk dragen!

Je moet ook rekening houden met windkracht en wel afh. van de regio op min. 0.67 kN/m2 in hor.richting;je zult zelf moeten bepalen of je in een gebied zit waar wel storm of zware storm voor komt.Kop van Noord Holland is een bekend gebied ook andere kustgebieden (Den Helder in 1921: 162 km/u ofwel 2.53 kN/m2 en Hoek v Holland met windstoot van 173 km/u ofwel ca 2.6 kN/m2 ).

Bekijk verder hoe de gordingen gekoppeld zijn ( ligger op 2 stp,gerberligger,ligger op 3 stp.) en of door het wegbreken van de muur er spatkracht-opvang wordt verbroken in het onderliggende metselwerk,dat dan dmv goede balkkopverankering hiervoor in de plaats treedt.

Een ander verhaal is de gewijzigde overdracht van belasting op de fundering,hetgeen scheuren kan veroorzaken.Ik construeerde altijd in dit soort gevallen een raamwerk met onder-,bovenligger en twee stalen kolommen met hoekvaste lasverbindingen;wilde absoluut geen risico lopen met verzakkinggen of scheuren.

Geeft alleen maar veel gedonder met schadeclaims,arbitrages,etc.

Stutwerk gedegen uitvoeren en enkele weken laten zitten ivm uitharding van de specie!

Succes!
bessie

Sorry ik was gefocussed op mijn eigen situatie waarbij het dak vrijdragend was. Ik laat het verder aan anderen over. ](*,)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”