Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
317070
Artikelen: 0

Re: [Politiek] Monarchie of republiek?

6. Uit testen is gebleken dat Constitutionele Monarchieën de best functionele staatsvormen zijn in de wereld Republieken hebben vaak te maken met corruptie (VS, Frankrijk) dit hebben constitutionele Monarchieën in velen malen minder (Nederland, Zweden, Denemarken)
Bron?

Verder ga je in argumenten 3 en 4 al uit van een Amerikaans model. Een president kan toch ook een zuiver protocollaire functie zijn en geen apparte verkiezingen nodig hebben?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
juultjuh99

Bij argument 4 ga ik daar niet voor uit en bij argument 3 zitten bedoel ik te zeggen dat 2 euro per burger per jaar zeker niet veel is. Daarbij bij Argument 6: Nederland, België, Luxemburg, Engeland, Spanje, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Canada, Australië, Nepal, Maleisië, Japan. Dat zijn zowat alle Constitutionele Monarchieën en behoren tot de rijkste welvarendste en vredigste landen ter wereld. Terwijl bijna 3 kwart van Afrika bestaat uit republieken en kent bijna niets anders dan oorlog. En ook de VS, Frankrijk, Mexico, Iran, Indonesië zijn landen waar corruptie en veel ongelijkheid een grote rol speelt. Zo zie je dat een Monarchie zo slecht nog niet is
Nostylenofinesse

Bij argument 4 ga ik daar niet voor uit en bij argument 3 zitten bedoel ik te zeggen dat 2 euro per burger per jaar zeker niet veel is. Daarbij bij Argument 6: Nederland, België, Luxemburg, Engeland, Spanje, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Canada, Australië, Nepal, Maleisië, Japan. Dat zijn zowat alle Constitutionele Monarchieën en behoren tot de rijkste welvarendste en vredigste landen ter wereld. Terwijl bijna 3 kwart van Afrika bestaat uit republieken en kent bijna niets anders dan oorlog. En ook de VS, Frankrijk, Mexico, Iran, Indonesië zijn landen waar corruptie en veel ongelijkheid een grote rol speelt. Zo zie je dat een Monarchie zo slecht nog niet is
Het heeft er de schijn van dat er hier een (cor)relatie wordt verondersteld tussen monarchistische signatuur en welvaart. Dat pleit voor de introductie van koningshuizen in Afrikaanse republieken als ik mij mag verstouten deze onthutsend simplistische redeneertrant te extrapoleren. Monarchie impliceert immers meer welvaart, rijkdom en minder corruptie.

In Afrika wemelt had overigens al van monarchen en worden er despotische dictators genoemd.
juultjuh99

Nostylenofinesse schreef:Het heeft er de schijn van dat er hier een (cor)relatie wordt verondersteld tussen monarchistische signatuur en welvaart. Dat pleit voor de introductie van koningshuizen in Afrikaanse republieken als ik mij mag verstouten deze onthutsend simplistische redeneertrant te extrapoleren. Monarchie impliceert immers meer welvaart, rijkdom en minder corruptie.

In Afrika wemelt had overigens al van monarchen en worden er despotische dictators genoemd.
Joh nogal logisch dat zijn Absolute Monarchieën ik heb het hier over Constitutionele Monarchieën. Je denkt toch niet dat zo'n dictator de macht gaat delen met een regering of wel? Alleen onze Koningin weet maar al te goed dat de Nederlanders dat niet willen maar aan de andere kant wel de Monarchie willen omdat ze er helemaal weg van zijn en van de Oranjes houden. Hebben jullie ooit wel eens films gezien over Koningshuizen krijgen jullie dan nooit een gevoel van wauw het zou zonde zijn als we dat allemaal opgeven voor zo'n saaie Republiek. Wat ik bedoel te zeggen het is meer dan een staatsvorm. Het zou zo ontzettend zonde zijn om dat weg te gooien. Het is toch prachtig zo'n Monarchie.
Ger

Gaan we weer hoor
Eh, je kickt zelf een onderwerp van een jaar oud hoor. ;)
1. Meer dan 80% van de Nederlandse bevolking is voor de Monarchie en de steunt neemt toe nu Maxima en Willem-Alexander bijna gaan regeren.
Eerlijk gezegd twijfel ik aan dat cijfer en die stelling. Onderbouw die eens?
2. De macht van de Koning is niet zo groot en beïnvloed de Politiek maar nauwelijks
Toevallig zijn er afgelopen week protesten geweest dat Beatrix teveel invloed uitoefende met de benoemde informateurs.
3. Het Koningshuis kost ons 36 miljoen per jaar dat is 2 euro per burger een Presidentscampagne in Amerika kost 1 miljard en verwacht maar niet dat het goedkoop in Nederland word daarbij komen ook nog andere kosten voor een Republiek.
Nederland en de USA zijn niet bepaald vergelijkbaar. Bij een presidentscampagne in Nederland hoeven minder staten afgegaan te worden dan in de USA. Verder hebben wij hier natuurlijk de premier die een hoop taken van een president uitvoert, dus netto zal het lood om oud ijzer zijn gok ik.
4. De Koning(in) houd contacten met andere staatshoofden en vooral met andere Monarchieën een President doet dat minder en heeft bijna geen persoonlijke contacten, dit betekent dat allianties kunnen vervagen.
Hoe kom je daarbij? Onderbouw dat eens.
5. De Monarchie is het boegbeeld voor Nederland het zet ons op de kaart en is dus goed voor de Economie het promoot het bedrijfsleven en toerisme wanneer we een Republiek worden zijn we net zo gewoon als Frankrijk en Duitsland.
Sarkozy en Obama bijvoorbeeld doen het Internationaal toch best aardig. Dit is wederom een stelling die je niet onderbouwt, en ik zou er dus graag onderbouwing voor zien.
6. Uit testen is gebleken dat Constitutionele Monarchieën de best functionele staatsvormen zijn in de wereld Republieken hebben vaak te maken met corruptie (VS, Frankrijk) dit hebben constitutionele Monarchieën in velen malen minder (Nederland, Zweden, Denemarken)
Dit is wederom een stelling die je niet onderbouwt, en ik zou er dus graag onderbouwing voor zien.
7. De Monarchie verbind mensen.
Dat zegt men, maar ik betwijfel het. Is er behalve Koninginnedag ook maar een aanwijsbare onderbouwing?
8 De Monarchie is een prachtig en zeldzaam iets waar mensen naar toe leven.
Oh? Onderbouw eens.
9. De Koningin regeert goed nu, en haar zo'n gaat dat ook doen vooral met Maxima aan zijn zeide.
Wat doet ze dan zo goed, als je eerder nog zegt dat ze nauwelijks invloed heeft? ](*,)
10. We schieten er geen zak mee op als we zouden veranderen in een republiek alleen een nieuwe naam een Democratie blijft een Democratie het maakt niet uit of het een Constitutionele Monarchie is of een republiek.
Ben ik met je eens.
11. Het is een stukje Historie waar Nederlanders trots op kunnen zijn.
Ik denk dat de meningen hierover verdeeld zijn.
12. Republikeinen zeggen vaak dat we een functie als staatshoofd niet kunnen toe vertrouwen aan geboorte. Onzin zeg ik je ten eerste heeft de Oranje-Dynastie tot nu toe alleen maar uit goede vorsten bestaan (Willem III is misschien een uitzondering maar ondanks zijn brute gedrag was Nederland in een glorieuze opbouw). Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Willem Alexander zijn allemaal goed opgeleide vorsten. En al zou er een vorst geboren worden die niet in staat is tot regeren dat zou de broer of zus van dat kind de troon overnemen.
Dat moet je maar hopen. Stel dat de kroonprins een kwade genius is die van vrijwel niemand steun krijgt, dan nog is het bepaald dat hij de troon krijgt. Er is niemand die hem kan afzetten, hooguit met een staatsgreep.
13. Vaak als de vorst niet regeerde ging het fout in Nederland ik zal wat voorbeelden geven. Het eerste stadhouderloze tijdperk: Het Rampjaar kwam in die regeerperiode waarbij Nederland bijna onder de voet gelopen werd, tijdens de Stadhouder ( die bijna een soort van vorsten waren) werd het leger en de vloot op de been gehouden en had de Stadhouder dus wel degelijk nut. Ook het tweede stadhouderloze tijdperk werd gekenmerkt met militaire tegenslagen omdat het leger weer niet goed onderhouden werd.
De tijden van toen zijn niet te vergelijken met de tijden van nu. De staatsinrichting in heel Europa was totaal anders, de samenleving is totaal anders.
Ook toen de koningin in de tweede wereldoorlog moest vluchten naar Engeland bleven er politici achter die er een potje van maakte en totaal nergens voor stonden of iets bereikte terwijl in Denemarken de Koning op zijn troon bleef en het land voor een groot gedeelte gespaard bleef en veel beter de oorlog doorkwam. Zo zie je een koning is zo slecht nog niet.
Wat is het verschil met een president die al dan niet blijft?

Je doet een hoop stellingen hier, maar ze missen vrijwel allemaal onderbouwing. Aangezien dit een wetenschapsforum is wil ik je vragen die onderbouwing toch te leveren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Nostylenofinesse

Alleen onze Koningin weet maar al te goed dat de Nederlanders dat niet willen maar aan de andere kant wel de Monarchie willen omdat ze er helemaal weg van zijn en van de Oranjes houden. Hebben jullie ooit wel eens films gezien over Koningshuizen krijgen jullie dan nooit een gevoel van wauw het zou zonde zijn als we dat allemaal opgeven voor zo'n saaie Republiek. Wat ik bedoel te zeggen het is meer dan een staatsvorm. Het zou zo ontzettend zonde zijn om dat weg te gooien. Het is toch prachtig zo'n Monarchie.
Je bedient je in dit topic slechts van boterzachte aannames. Ons koningshuis draagt bij tot ceremoniële folklore
De Koning(in) houd contacten met andere staatshoofden en vooral met andere Monarchieën een President doet dat minder en heeft bijna geen persoonlijke contacten, dit betekent dat allianties kunnen vervagen.
Een buitengewoon lichtzinnige en simplistische waarneming die slechts gestoeld is op een vermoeden en derhalve elke substantiële schraging ontbeert.
E.Desart

Nostylenofinesse schreef:Je bedient je in dit topic slechts van boterzachte aannames. Ons koningshuis draagt bij tot ceremoniële folklore

Een buitengewoon lichtzinnige en simplistische waarneming die slechts gestoeld is op een vermoeden en derhalve elke substantiële schraging ontbeert.
Het is deels een folklore, maar het heeft ook een sterke symboolfunctie. En ik geloof ook sterk dat dit een bindende werking heeft omdat deze (minstens publiek) boven politieke ideologieën staan of moeten staan.

Hun macht, in zover deze bestaat of nog bestaat, is hoofdzakelijk indirect.

In feite heeft het een bindende werking in functie van samenhoren, iets gemeenschappelijk hebben, juist zoals de oranje kleur zo'n sterke symboolwerking heeft.

Ik geloof ook dat hierdoor speciale banden tussen bepaalde landen (monarchieën) kunnen bestaan (zonder daarom noodzakelijk een sterke politieke impact te hebben), als is het alleen maar omdat koningshuizen zichzelf in stand wensen te houden en er dus een gemeenschappelijke band is (en vaak bloedverwantschappen in dichtere of verdere orde).

Het heeft iets irreëel en sprookjesachtig, iets constant en de mystiek wordt kunstmatig in de hand gewerkt, wat ruimte laat voor deze mystiek.

Ik zeg niet dat grote namen als Obama geen volle straten en pleinen kunnen trekken, maar ik vermoed dat dit voor onze Europese president en veel anderen al veel minder kan zijn. Het hangt er gewoon van af in hoever betrokken figuren inderdaad symbool zijn dat bindend is.

Om de een of andere reden doet koningschap iets. Als België in China of Japan komt is dat een mini-landje. Om de een of andere reden geeft royalty een extra dimensie aan de ontvangst tijdens welke missies ook (en persoonlijk ben ik nu echt niet onder de indruk van de uitstraling van sommige royalties hier).

Ik zeg hier dus nergens dat een of ander beter of slechter zou zijn, noch dat presidenten of andere staatshoofden minder relaties zouden onderhouden. Toch denk ik dat er iets specifiek is aan de relaties tussen koningshuizen en bezoek aan en van koningshuizen.

Dat een monarchie een bindende symboolwaarde kan hebben zie je ook in België. Onze koning is een soort zacht bindend overkoepelend element dat sterk verschillende gemeenschappen overstijgt.

Je merkt dit ook dat partijen die hoegenaamd het koningschap als erfrecht niet steunen, zich ook niet verzetten tegen het bestaan hiervan. Het is er, het heeft iets bindend en overkoepelend en zolang hun macht voldoende aan banden ligt vindt iedereen het goed (in min of meerdere mate).

Slechts weinigen maken hier een politiek punt van, laat staan een breekpunt, juist omdat dit als een boemerang zou terugkeren. Wat in feite ook vertelt dat de inwoners hier geen echt punt van maken en het beschouwen als een deel van hun zijn.

En koningshuizen zullen in de huidige tijd wel het nodige doen om ervoor te zorgen dat het ganse concept minimaal in vraag gesteld kan worden door provocatief gebruik van macht. Het is een grens dat die zelf ook constant zullen zoeken en bewaken.

Zelfs onze NVA, de GROOTSTE partij die en nationalistisch EN waarvan de voorzitter uitgesproken republikeins is, houdt dit op de achtergrond, en laat geschiedenis betijen zonder revolutie ter zake (is wel duidelijk in zijn standpunt).

En zeker bij ons is een eventuele verre toekomstige splitsing van onze gewesten in autonome staten (hoe je die dingen ook noemt) direct beïnvloedend op de toekomst en positie van ons staatshoofd (wat meer protocollair is). Zelfs als koning blijvende, waar moet die naartoe? En hou reëel is een koning nog als zijn land niet meer als eenheid bestaat, of amper in weet ik welke tussenvorm?

Als Belg is koningin Beatrix wel degelijk een stuk symbool van Nederland.

Je kan symbolen droog analyseren en het nut in vraag stellen. Blijkbaar hebben mensen nood aan symbolen.

Jullie oranje kleur staat niet los van jullie koningshuis.

Een paar leuke links:

http://www.managementenliteratuur.nl/815/w...d_oranje_kleurt
"Er is ook behoefte aan een emotionele dimensie die zin en betekenis geeft aan het zijn van een gemeenschap."

Dat onderschrijft ook Henri Beunders. "Nederland is kampioen emotie in de wereld", constateert de hoogleraar geschiedenis in 'Publieke Tranen'. Beunders merkt echter op dat het Oranjegevoel, in tegenstelling tot wat Huijsen beweert, wel degelijk is doorgedrongen tot de elite.
http://www.managementboek.nl/boek/97890535...ap_van_ginneken

http://www.bosvlaggen.nl/vlaggeninfo.php
Eric
317070

Dat een monarchie een bindende symboolwaarde kan hebben zie je ook in België. Onze koning is een soort zacht bindend overkoepelend element dat sterk verschillende gemeenschappen overstijgt.
...zou moeten overstijgen. Het is algemeen geweten dat ons koningshuis meer binding heeft met een bepaald landsdeel. Het is dan ook van dat landsdeel dat ze de taal wel beheersen.
Zelfs onze NVA, de GROOTSTE partij die en nationalistisch EN waarvan de voorzitter uitgesproken republikeins is, houdt dit op de achtergrond, en laat geschiedenis betijen zonder revolutie ter zake (is wel duidelijk in zijn standpunt).
Op de achtergrond is ook wat overdreven. Maar ze beseffen waarschijnlijk wel terdege dat dit momenteel niet echt aan de orde is en dat er geen politiek draagvlak voor is.

Maar ik kan me inderdaad vinden in je discours. Een monarchie heeft inderdaad zijn voordelen, maar die mag je niet gaan overdrijven. Als je zoals juultjuh69 gaat beweren dat een monarchie zorgt voor minder corruptie en significant meer welvaart moet je volgens mij de feiten nog eens gaan opzoeken.

Bij die formatiegesprekken stel ik me ook vragen. Een koningshuis heeft ook belangen en een grote invloed op formatiegesprekken. In Belgie heeft de koning er belang bij om Belgie 1 te houden (en zeker niet onder de republikeinse NVa te laten vallen), in Nederland was er ook vermenging.

Maar ik stel me dan de vraag wie de rol van de koning dan zou kunnen overnemen? Wie is er onpartijdig genoeg? Iemand een voorstel?

-Alanis Morisette-
juultjuh99

Ik vind het in moreel opzicht ook onfatsoenlijk om maar die vraag te stellen. Koning Willem II heeft in 1848 vrijwillig de grondwet van Thorbecke aangenomen waarin stond dat de Koning een groot deel van zou macht op moest geven. Er waren wel wat rellen destijds maar absoluut geen revolutie in Nederland. Hij had ook nee kunnen zeggen en dan was Nederland een absolute Monarchie gebleven. En dan willen sommige mensen nu dat de Koning helemaal van zijn troon af moet dat vind ik onrechtvaardig. De Koning heeft al onwijs ingebonden op zijn macht laat hem alsjeblieft Koning blijven.

Daarbij wil ik niet zeggen dat een Constitutionele Monarchie voor welvaart zorgt ik zeg alleen de landen die een Constitutionele Monarchie hebben dat zijn allemaal succesvolle landen. Dus daarmee bedoel ik het is helemaal geen slechte staatsvorm waarom zouden we het veranderen als het zo goed gaat me dat soort Monarchieën over de wereld?

Het voegt wat extra's toe aan je land en ik blijf bij me punt dat het je land op de kaart zet. Want wees eerlijk als je vraagt aan een Fransman wie hij eerder herkent Balkenende of Beatrix dan zou 9 op de 10 Beatrix zeggen.

Ik maak me echt zorgen over mensen die een Republiek willen ik zou het zo ontzettend jammer echt zo zonde het is gewoon niet nodig de Nederlandse economie zit bij de hoogste van de Wereld waarom zouden we daaraan schroeven?
E.Desart

Koning Willem II heeft in 1848 vrijwillig de grondwet van Thorbecke aangenomen waarin stond dat de Koning een groot deel van zou macht op moest geven. Er waren wel wat rellen destijds maar absoluut geen revolutie in Nederland. Hij had ook nee kunnen zeggen en dan was Nederland een absolute Monarchie gebleven. En dan willen sommige mensen nu dat de Koning helemaal van zijn troon af moet dat vind ik onrechtvaardig. De Koning heeft al onwijs ingebonden op zijn macht laat hem alsjeblieft Koning blijven.
Geloof jij dit alles zelf?

Geen koning geeft vrijwillig macht op. Dat vrijwillig opgeven is ter voorkoming van erger. Willem II voelde zich gedwongen om via deze grondwet en machtsoverdracht het koningshuis veilig te stellen.

Als die dit niet aangenomen had was die geen absolute Monarch geweest, maar was Nederland mogelijk gewoon geen Monarchie gebleven, of was hem op een andere wijze zijn absolute macht ontnomen.

In onze democratieën is een absolute Monarch trouwens ondenkbaar. Al wat jullie Koningin en onze Koning vrijwillig doen of beter: laten, is omdat zij zo weinig bewegingsvrijheid hebben en binnen uitgestippelde lijnen moeten blijven. Die hebben behoorlijk weinig keuze, of er gebeurt gewoon met vertraging wat ook met Willem II had kunnen gebeuren ...... weg Koningshuis ....

De ministers zijn verantwoordelijk voor de Koninklijke publieke rol. Beiden weten dat. Er is een ketting waar geen van beiden aan trekt (of zo weinig en zachtjes mogelijk) omdat die anders pijn doet.

Op zich is dat zelfs niet onlogisch omdat een Monarch met macht via erfrecht een contradictie is met democratie en de Grondwettelijke gelijkheid van allen.

Dus dit is een continue wandelen op de grens.

En het minste dat er gebeurt steken de vraagtekens over de zin en logica van de Monarchie weer de kop op.

Zelfs in dit topic merk dat het al niet makkelijk te slikken is dat de koning(in) invloed heeft door de keuze van formateurs.

Uit school TV:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080906_degrondwet01
Zoals koningen die vroeger hadden. Een koning hoefde maar met zijn vingers te knippen en het gebeurde. Maar dat was toen. Nu hebben de ministers in de regering het voor het zeggen in Nederland, en niet de koning.........

In 1848 is Willem II koning van Nederland. Hij heeft nog heel veel macht. Hij maakt uit hoe er geregeerd wordt. Er is wel een Tweede Kamer, met mannen die door Nederlanders zijn gekozen, naar die heeft weinig te vertellen. Willem doet zijn eigen zin. Ministers moeten doen wat de koning wil. In de meeste andere landen is dat dan ook zo.

Maar ineens verandert dat. Het volk in Parijs, Berlijn en Wenen komt in opstand. Ze willen mee kunnen praten over wat er in het land gebeurt. Ze gaan de straat op, om te protesteren tegen hun koning. Er zijn rellen en opstootjes. Er wordt geschoten. Maar het volk laat zich niet zomaar wegsturen. Dan moeten de koningen in die landen wel toegeven. Er komt een grondwet waarin staat dat het volk het laatste woord krijgt. Koning Willem II hoort wat er in Parijs, Berlijn en Wenen gebeurt. Hij slaapt er slecht van. Zou het hier ook vechten worden? Zouden de Nederlanders hem misschien afzetten? In Amsterdam zijn er al rellen, hoort hij. Willem II wordt bang. Na weer een slechte nacht weet Willem II wat hij moet doen. Een opstand moet voorkomen worden.

Hij vindt het nu goed dat er een grondwet komt. Deze man, Johan Thorbecke, krijgt opdracht een nieuwe grondwet te schrijven. En als de nieuwe grondwet klaar is, is iedereen tevreden. Koning Willem II, omdat hij koning kan blijven. De ministers, omdat zij nu zelf kunnen regeren. En de Tweede Kamer, omdat zij de ministers kunnen gaan controleren. En omdat de mensen in Kamer door het volk worden gekozen, heeft het volk nu het laatste woord, en niet de koning. Zo is het eigenlijk nog steeds.
Jij maakte van deze geschiedenis een sprookje, maar sprookjes vind je hoofdzakelijk in sprookjesboeken.

Ik ben geen geschiedkundige, noch Nederlander, maar een eenvoudige check bevestigt dat, zoals te verwachten, bovenstaande quote (top) een geromantiseerde versie betreft van gewoon droge politieke realiteiten en keuzes tijdens een periode x gestuurd door belangen.
Eric
juultjuh99

Ten eerste dat is precies wat ik heb gezegd. Door de rellen was Willem II bang en stemde hij in met een nieuwe grondwet. Maar ik bedoel het hoefde niet want Nederlanders waren helemaal niet zo ontevreden destijds met de politieke situatie hij had makkelijk de grondwet kunnen laten voor wat het was. Maar hij was zelf bang en vond het daarom zelf nodig om de grondwet te herschrijven ten gunste voor zijn Koninklijke positie.

Me vorige redenen waren wat vaag laat ik die 13% Republikeinen hiermee proberen te overtuigen om Monarchist te worden ;p:

-Een staatshoofd staat Symbool voor zowel binnen als het buitenland binnenlands heeft het als functie het volk tevreden te houden ons staatshoofd doet dat doormiddel van binden doordat hij/zij voor een lange tijd op de troon zit kan het volk zich vergelijken met dit persoon, adoreren en dus als bindingsmiddel gebruiken. Ook op dagen als Koninginnedag bijvoorbeeld dan viert men de verjaardag van de Koningin wat kan meer bindend zijn dan die dag. Zo zal een Fransman of een Duitser dit niet hebben omdat zijn staatshoofd om de paar jaar vervangen wordt waardoor die persoon ook veel minder verknocht zit aan het volk.

Naar het buitenland heeft een vorst ook zeker een grote functie en dan vooral als het aankomt op andere Koninkrijken zo heeft de Nederlandse Koninklijke Familie goede banden met de andere Europese Monarchieën en doordat zij staatshoofd is raken de landen ook goed met elkaar bevriend dat levert goede allianties op. Een staatshoofd dat ook langer op de troon zit kan ook als boegbeeld van een land spelen en nou hebben we het geluk dat onze Koninklijke Familie een fatsoenlijke Familie is. Een Monarchie zien velen buitenlanders die niet in een Monarchie leven ook als iets prachtigs, bijvoorbeeld als een Nederlandse journalist zegt ik ben van Dutch Television kijkt bijna niemand naar hem om, als hij dan de volgenden dag terugkomt en hij zegt ik ben van Dutch Royal Television dan wordt het al gelijk wat interessanter. Ik zeg niet dat dit de reden is om een Monarchie te houden dit is puur een voorbeeld van de bij effecten.

-Er wordt gezegd door de Republikeinen dat erfopvolging onrecht is om dat dit persoon niet gekozen is. Nou kun je het zo zien wanneer zo'n persoon geboren is wordt hij of zij van geboorte al gelijk voorbereid op het bestijgen van de troon waardoor je altijd een goed opgeleide en goed voorbereid staatshoofd hebt.

-De Monarchie is van het volk niet van Oranje het volk wil de Monarchie daarom zou het juist ondemocratisch zijn om het af te zijn want wat is er meer ondemocratisch dan niet naar het volk te luisteren.

-87% van het Nederlandse volk steunt een Monarchie in godsnaam waarom zou je een staatsvorm afzetten dat zoveel steun van het volk krijgt het is misschien in de ogen van een aantal Republikeinen ondemocratisch maar zeker niet in de ogen van bijna 9 op de 10 Nederlanders.

-De meest transparante, tolerante en democratische landen van Europa zijn vrijwel allemaal monarchieën kijk bijvoorbeeld naar Groot-Brittanie, België, Spanje, Monaco, de Scandinavische landen. Er mogen geen redenen zijn om een succesvolle democratische staat zijn staatsvorm af te nemen. Neem Oost Europa bijvoorbeeld dat je nou niet echt het voorbeeld van het succesvolle Europa kan noemen en dat zijn stuk voor stuk allemaal Republieken hiermee wil ik niet zeggen dat het daar door komt maar het speelt wel een rol. De Politieke situatie daar is vaak te corrupt geregeld met staatsgrepen en instabiele regeringen.

-De macht van koningin Beatrix wordt sterk overdreven en valt overigens onder de democratische controle van het parlement. Ja inderdaad ze houd elke twee weken een gesprek met de Minister President onder twee ogen maar elk staatshoofd moet weten wat er in zijn regering gebeurt. Een persoon als Sarkozy doet precies hetzelfde. En ja ze heeft een functie bij de kabinetsformatie maar blijf onthouden ze is ons staatshoofd een goed functionerende staatshoofd die best wel wat mag inbrengen in een regering. En als we eerlijk zijn zoveel is dat niet ze benoemt een informateur nou ja die doet zijn werk en daar mag Beatrix zich nauwelijks mee bemoeien. Wanneer hij zijn werk niet goede doet dan komt er weer iemand anders voor in de plaats. En een handtekening onder een wetsvoorstel ach ja dat is puur ceremonieel aangezien geen poot heeft om op te staan als ze het er niet mee eens is.

-Waarom zouden we ook eigenlijk stemmen op bijvoorbeeld een Bush of een Sarkozy die wel beweren dat ze in een Republiek oftewel een Democratie leven maar in werkelijkheid hebben zei meer macht dan onze geliefde vorstin. Vergeleken daarmee is onze Koningin - Minister President - Ministers toch een stuk democratischer geregeld. Als mensen een voorbeeld willen kijk bijvoorbeeld naar Vietnam en Irak en kijk daar maar wat de rol van de geliefde President van de Verenigde Staten was.

-Ach en dan heb je nog de kosten die we betalen dat wil ik nu ook eens de wereld uit helpen de Monarchie kost inderdaad een groot bedrag, maar hou in je achterhoofd dat een Republiek dat ook zal kosten. Ook hij krijgt een forse zak met geld iedere maand. Ook hij zal privileges krijgen die geld gaan kosten. Ook hij zal moeten reizen en staatsbezoeken maken die geld gaan kosten. Ik ben best voor vermindering al vind ik het zelf wel goed zo, maar als het volk het graag wilt heb ik er geen problemen mee. Maar waarom zal je voor de best functionerende Democratie niet wat overhebben?
317070

juultjuh99 schreef:Me vorige redenen waren wat vaag laat ik die 13% Republikeinen hiermee proberen te overtuigen om Monarchist te worden ;p:

-Een staatshoofd staat Symbool voor zowel binnen als het buitenland binnenlands heeft het als functie het volk tevreden te houden ons staatshoofd doet dat doormiddel van binden doordat hij/zij voor een lange tijd op de troon zit kan het volk zich vergelijken met dit persoon, adoreren en dus als bindingsmiddel gebruiken. Ook op dagen als Koninginnedag bijvoorbeeld dan viert men de verjaardag van de Koningin wat kan meer bindend zijn dan die dag. Zo zal een Fransman of een Duitser dit niet hebben omdat zijn staatshoofd om de paar jaar vervangen wordt waardoor die persoon ook veel minder verknocht zit aan het volk.
Dat klopt, maar of dit nu wel een voordeel is? Jullie vieren de dag van Oranje, in Frankrijk vieren ze quatorze juillet. Als je kijkt maakt dit voor de Fransen niet veel uit. Ook Frankrijk is verknocht aan Bruni. De dagen en de personen zijn anders, maar ze zijn er wel natuurlijk.
Naar het buitenland heeft een vorst ook zeker een grote functie en dan vooral als het aankomt op andere Koninkrijken zo heeft de Nederlandse Koninklijke Familie goede banden met de andere Europese Monarchieën en doordat zij staatshoofd is raken de landen ook goed met elkaar bevriend dat levert goede allianties op. Een staatshoofd dat ook langer op de troon zit kan ook als boegbeeld van een land spelen en nou hebben we het geluk dat onze Koninklijke Familie een fatsoenlijke Familie is. Een Monarchie zien velen buitenlanders die niet in een Monarchie leven ook als iets prachtigs, bijvoorbeeld als een Nederlandse journalist zegt ik ben van Dutch Television kijkt bijna niemand naar hem om, als hij dan de volgenden dag terugkomt en hij zegt ik ben van Dutch Royal Television dan wordt het al gelijk wat interessanter. Ik zeg niet dat dit de reden is om een Monarchie te houden dit is puur een voorbeeld van de bij effecten.
Dat klopt, en dat is volgens mij ook de enige goede reden voor een monarchie. In landen als pakweg China en Japan maakt een koning en koningin nog steeds veel indruk, ook bij bedrijfsleiders.
-Er wordt gezegd door de Republikeinen dat erfopvolging onrecht is om dat dit persoon niet gekozen is. Nou kun je het zo zien wanneer zo'n persoon geboren is wordt hij of zij van geboorte al gelijk voorbereid op het bestijgen van de troon waardoor je altijd een goed opgeleide en goed voorbereid staatshoofd hebt.
Jah, en bij een republiek kiest het volk zelf de persoon die ze als meest geschikt ziet voor de functie. Het resultaat is dezelfde, een goed opgeleide en voorbereid staatshoofd.
juultjuh99 schreef:-De Monarchie is van het volk niet van Oranje het volk wil de Monarchie daarom zou het juist ondemocratisch zijn om het af te zijn want wat is er meer ondemocratisch dan niet naar het volk te luisteren.

-87% van het Nederlandse volk steunt een Monarchie in godsnaam waarom zou je een staatsvorm afzetten dat zoveel steun van het volk krijgt het is misschien in de ogen van een aantal Republikeinen ondemocratisch maar zeker niet in de ogen van bijna 9 op de 10 Nederlanders.
Dit is 2x een drogreden. Het is niet omdat het democratisch verkozen wordt, dat het goed is.
-De meest transparante, tolerante en democratische landen van Europa zijn vrijwel allemaal monarchieën kijk bijvoorbeeld naar Groot-Brittanie, België, Spanje, Monaco, de Scandinavische landen. Er mogen geen redenen zijn om een succesvolle democratische staat zijn staatsvorm af te nemen. Neem Oost Europa bijvoorbeeld dat je nou niet echt het voorbeeld van het succesvolle Europa kan noemen en dat zijn stuk voor stuk allemaal Republieken hiermee wil ik niet zeggen dat het daar door komt maar het speelt wel een rol. De Politieke situatie daar is vaak te corrupt geregeld met staatsgrepen en instabiele regeringen.
Dat ligt historisch. Wij hebben de Oosterse koninkrijken in de pan gehakt destijds. Dat het een rol zou spelen ga je dan echt wel moeten uitleggen, want daar geloof ik niets van. Het verschil tussen een monarchie en een republiek is miniem, en gaat niet aan de basis liggen van economische positie. Zeker niet omdat de economische positie voorafging aan de politieke structuur. Oost-Europa was eerst arm, en DAN republiek.
-Waarom zouden we ook eigenlijk stemmen op bijvoorbeeld een Bush of een Sarkozy die wel beweren dat ze in een Republiek oftewel een Democratie leven maar in werkelijkheid hebben zei meer macht dan onze geliefde vorstin. Vergeleken daarmee is onze Koningin - Minister President - Ministers toch een stuk democratischer geregeld. Als mensen een voorbeeld willen kijk bijvoorbeeld naar Vietnam en Irak en kijk daar maar wat de rol van de geliefde President van de Verenigde Staten was.
En kijk wat de rol van jullie premier was in Afganistan! Wel met de juiste persoon vergelijken, he! Nu ben je appels met peren aan het vergelijken. En aangezien Bush en Sarkozy wel verkozen zijn houdt je argument al helemaal geen steek. Amerika en Frankrijk zijn minder democratisch omdat een democratisch verkozen leider meer macht heeft dan jullie ondemocratische monarch? ;) Begrijpe wie begrijpen kan.
-Ach en dan heb je nog de kosten die we betalen dat wil ik nu ook eens de wereld uit helpen de Monarchie kost inderdaad een groot bedrag, maar hou in je achterhoofd dat een Republiek dat ook zal kosten. Ook hij krijgt een forse zak met geld iedere maand. Ook hij zal privileges krijgen die geld gaan kosten. Ook hij zal moeten reizen en staatsbezoeken maken die geld gaan kosten. Ik ben best voor vermindering al vind ik het zelf wel goed zo, maar als het volk het graag wilt heb ik er geen problemen mee. Maar waarom zal je voor de best functionerende Democratie niet wat overhebben?
Het probleem is dat niet alleen het bedrag vrij disproportioneel is, maar dat (in Belgie) ook de omgeving grote bedragen incasseren, hoewel de reden daarvoor niet helemaal duidelijk is...

Ik erger me trouwens een beetje aan dat dit topic in een Oranje licht geplaatst wordt. In België liggen de verhouding helemaal anders, in Vlaanderen is een van de hoofdpunten van onze grootste partij zelfs de republiek!

-Alanis Morisette-
E.Desart

IHij had ook nee kunnen zeggen en dan was Nederland een absolute Monarchie gebleven. ......... De Koning heeft al onwijs ingebonden op zijn macht laat hem alsjeblieft Koning blijven.
Ten eerste dat is precies wat ik heb gezegd. Door de rellen was Willem II bang en stemde hij in met een nieuwe grondwet. Maar ik bedoel het hoefde niet want Nederlanders waren helemaal niet zo ontevreden destijds met de politieke situatie hij had makkelijk de grondwet kunnen laten voor wat het was. Maar hij was zelf bang en vond het daarom zelf nodig om de grondwet te herschrijven ten gunste voor zijn Koninklijke positie.
Op deze wijze worden discussies wel moeilijk vind je zelf ook niet?

Nederland was geen absolute Monarchie gebleven, mogelijk zelfs niet eens een Monarchie tout court.

Dat had je dus niet gezegd.

De rellen in Amsterdam waren zeker geen teken van vrede, noch de angst van Willem II die niet uit de lucht kwam vallen. En als Willem II de grondwet had gelaten voor wat het was hadden andere het in zijn plaats gedaan.

Jouw tekst is zo dubbel, dat je er alle kanten mee uit kunt.
Eric
juultjuh99

Ik erger me trouwens een beetje aan dat dit topic in een Oranje licht geplaatst wordt. In België liggen de verhouding helemaal anders, in Vlaanderen is een van de hoofdpunten van onze grootste partij zelfs de republiek!

[/quote]

Je bent wel erg anti Monarchie je weet overal wel wat op te zeggen al vind ik wel dat het echt puur gericht is om mijn argumenten te verwerpen en niet om serieus en nagedacht antwoord te geven.

En dit forum heet Wetenschapsforum.nl niet .be dan moet je er vanuit gaan dat het vooral om het huis van Oranje gaat. En de Vlamingen zitten veel minder verknocht aan hun Koning die met moeite Nederlands wilt praten en ook niet van Nederlandse afkomst is. Daarentegen stamt ons Koningshuis af van de held van de lage landen Willem van Oranje en zit dus automatisch helemaal vastgebonden aan ons geliefde Nederland en daarom is de steun ook zo ontzettend groot in Nederland en groeit de steun zelfs meer. De Belgische Opstand was ook vooral gestart en bevochten door de Franstalige Belgen veel van de Vlamingen waren tevreden met de Nederlandse vorst op de troon. Vlamingen en Nederlanders voelen zich toch meer verbonden dan de Walen en de Vlamingen. Maar begrijp je nu dus waarom wij van onze vorst houden en het ook een goede staatsvorm vinden. Mijn doel is ook niet om de Belgische Republikeinen over te halen want ach ja wat hebben die voor invloed in Nederland ik probeer vooral die 13% Nederlanders over te halen. Hoe is de situatie in Belgie eigenlijk met de Republiek Monarchie verhouding?
E.Desart schreef:Op deze wijze worden discussies wel moeilijk vind je zelf ook niet?

Nederland was geen absolute Monarchie gebleven, mogelijk zelfs niet eens een Monarchie tout court.

Dat had je dus niet gezegd.

De rellen in Amsterdam waren zeker geen teken van vrede, noch de angst van Willem II die niet uit de lucht kwam vallen. En als Willem II de grondwet had gelaten voor wat het was hadden andere het in zijn plaats gedaan.

Jouw tekst is zo dubbel, dat je er alle kanten mee uit kunt.
Sorry ik zie geen fouten in mijn tekst hoor.
Ger

Je bent wel erg anti Monarchie je weet overal wel wat op te zeggen al vind ik wel dat het echt puur gericht is om mijn argumenten te verwerpen en niet om serieus en nagedacht antwoord te geven.
Dat is logisch in een discussie. Men praat met elkaar en probeert de argumenten van de ander te weerleggen op basis van andere (hopelijk meer solide) argumenten.

Eerlijk gezegd (vanuit het oogpunt van moderator) vind ik de argumenten van 317070 meer steek houden, dus het onderstreepte vind ik een onterecht verwijt. Gelieve ook niet op de persoon te spelen hier, maar op de argumenten. Dat doen de anderen ook en dat is ook onderdeel van onze huisregels om het allemaal gezellig te houden.
En dit forum heet Wetenschapsforum.nl niet .be
Het is óók
hun Koning die met moeite Nederlands wilt praten en ook niet van Nederlandse afkomst is.
Hij is niet van Nederlandse afkomst nee. Niet zo vreemd als je bedenkt dat het een Belgische koning is. Al 5 koningen op rij en dus hartstikke Belgisch. (Ok, Leopold I kwam uit Duitsland maar onze Willem was ook van Duitschen Bloed)

En hoe je erbij komt dat hij met moeite Nederlands wil praten? Als je zo'n stelling poneert moet je die ook onderbouwen.
Daarentegen stamt ons Koningshuis af van de held van de lage landen Willem van Oranje en zit dus automatisch helemaal vastgebonden aan ons geliefde Nederland en daarom is de steun ook zo ontzettend groot in Nederland en groeit de steun zelfs meer.
Bron?
juultjuh99 schreef:ik probeer vooral die 13% Nederlanders over te halen.

Sorry ik zie geen fouten in mijn tekst hoor.
Het is je goed recht om mensen over proberen te halen, maar dat moet je wel doen op basis van een solide argumentatie. Je bent nu door 3 personen reeds gewezen op fouten in je argumentatie en je wil die blijkbaar niet zien. Dat maakt het erg lastig om een goede discussie te voeren. Ik wil je toch vragen om iets beter in de spiegel te kijken en meer zelfkritisch te zijn voordat je stellingen poneert. Alleen dan kan hier een kwalitatief topic ontstaan. En wie weet kun je met die goede argumenten nog wat mensen overhalen. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Politicologie en Economie”