Je hebt gelijk dat wanneer je een pool op de imaginaire as hebt, dat deze frequentie niet oneindig versterkt wordt in het uitgangssignaal. Ik was daar even in de war.
De Laplace van een sinus is oneindig op zijn frequentie op de imaginaire as. Een frequentie waar de transferfunctie oneindig wordt wil dus niet per se zeggen dat die frequentie oneindig versterkt wordt, maar eerder dat in het resultaat gewoon een sinus van die frequentie terecht komt.
Zoals bv volgende voorbeeld aantoont:
\(G(s)=\frac{1}{s^2+1}\)
Het impulsantwoord (waarin alle frequenties vertegenwoordigd zijn) geeft een simpele sin(t)
Of wanneer je het systeem aanslaat op een 'verkeerde' frequentie, dus een frequentie ongelijk aan de pool, krijg je als resultaat de som van een sinus op de frequentie van de ingang (de 'verkeerde' frequentie), plus nog de frequentie van de pool.
Of als je een talud aanlegt, krijg je een talud terug met daarop die sinus op gesuperponeerd.
Sla je het systeem nu aan op de frequentie van zijn pool, dan krijg je wel een oneindige versterking:
het antwoord hier is dan
\(y(t)=0.5(\sin{t}-t\cos{t})\)
. (Vergelijkbaar met een wrijvingsloze slinger die je op zijn eigenfrequentie blijft aandrijven.)
Nu denk ik dat ik ook zie waar je het over had in het begin. Je had het over een pool op a+wj en daarbij horend
\(\sin{\omega t}+e^{at}\)
Wanneer je een tweede-orde systeem hebt met polen a+-jw, dan is het impulsantwoord hiervan juist die gedempte sinus.
Dit geldt wel niet meer voor hogere orde systemen; ht impulsantwoord is dan iets complexer, maar je ziet er wel de voorgaande termen in terugkomen
Ik vermoed toch dat je het hierover had? Mijn excuses voor de verwarring hierrond.
Ik had de link eerlijk gezegd niet gelegd met het impulsantwoord, aangezien dat iets is wat ik in de praktijk niet zo vaak tegenkom; aangezien bij het regelen van systemen het stapantwoord en stabiliteit meestal bepalend is en je van 1e en 2e orde systemen ook de tf kan bepalen uit het stapantwoord, of je gewoon niet per se de tf moet weten.