Ik heb vroeger algemene economie als vak op het MBO gehad, naar aanleiding van de recente gebeurtenissen ben ik mijn kennis flink aan het afstoffen en bijspijkeren, en op grond van de kennis die ik heb ( niet groot en niet klein dus ) laat de gedachte mij maar niet los dat de Gulden zo snel mogelijk weer ingevoerd moet worden, maar dan wel laat ik zeggen als de de Gulden 2.0.
Groot voordeel van de Euro is dat je er overal mee kan betalen. Deze munt helpt ook behoorlijk om handel met buurlanden makkelijker te maken. Dit is dan ook geen voorstel om de Euro af te schaffen in het Nederlandse betalingsverkeer. Een optie die ik nog nergens uitgelicht heb gezien, is het combineren van Euro en Gulden. Je kan namelijk een Gulden invoeren, die alleen beschikbaar is in briefjes van 25, 50, 100, 250, 500 en 1000 Gulden en als girale munt. Die munt zou dan zeer geschikt zijn voor grote uitgaven en voor het veiligstellen van de Nederlandse pensioengelden.
Waar zit het grote voordeel? Dat zit hem volgens mij, voor zover ik het kan inschatten, bijvoorbeeld in het kleiner maken van de invloed van de Eurokoers op de Nederlandse pensioengelden.
Wat volgens mij een randvoorwaarde is voor een waardevolle en volwaardige munt, is goed bestuur. Van goed bestuur is in de Eurozone geen sprake. Nederland, van wie de rol niet moeten onderschatten of overschatten, zet steeds sterker in op economische samenwerking en het waarborgen van vrede op het Europese continent. Engeland ( VK) heeft er altijd al zo in gestaan. Vooral Frankrijk echter wil van de Unie al lange tijd een politieke speler op het wereldtoneel maken. Het krachtige Duitsland van na de éénwording neemt steeds middenposities in en speelt verdeel en heers. Dit is het beeld wat ik heb van wat verschillende landen met Europa willen, hier vallen vast wel gaten in te schieten, maar deze conclusie lijkt me evengoed juist:
Het bestuur in de Europese unie is complex, doorgaans besluiteloos en structureel stuurloos.
Dat is voldoende fundamant onder een munteenheid die bedoeld is voor contante betalingen en voor betalingen van en aan de Europese unie. Dus voor de functie geld als ruilmiddel is de Euro geschikt.
Maar dit is geen ideale basis voor de de geld-functie reserve valuta en (voor Nederland) al helemaal geen solide basis voor de geld-functie oppot middel. En die laatste functie van geld, die is voor Nederlanders erg belangijk, want onze kredietwaardigheid is nu te afhankelijk geworden van een succesvolle economische politiek rond en in de Club Med. Bij een herinvoering van de Gulden en plaatsing van de Gulden in de ERM, kan je zo nu en dan munten als de Deense Kroon en Nederlandse Gulden opwaarderen. Of, in andere tijden, afwaarderen.
De manier waarop je de Gulden weer naast de Euro kan laten bestaan, kan op verschillende manieren. Je kan bijvoorbeeld lonen, hypotheken en huren verplicht in Euro's laten afsluiten ( vooral als kopers weinig geld inbrengen of als het gaat om sociale huurwoningen ) maar daarnaast kan je natuurlijke en rechtspersonen Gulden Rekeningen laten openen, waar Euro's omgezet kunnen worden in Guldens. Met die Guldens kan je vervolgens gaan handelen.
Pensioenfondsen kunnen dan veel beter risico's spreiden. Ook heb je dan een munt die gekoppeld is aan een land die goed bestuur heeft en die kredietwaardig is.
Centrale gedachte: De Euro is niet geschikt als oppotmiddel.